Unsplash
Brändit

Olutbrändi nosti Qatarin MM-kisojen ongelmat esiin markkinoinnissaan ja julistautui “World F*Cupin” antisponsoriksi

7.11.2022 14:40
Toni Rajamäki
Globaalit huippubrändit ovat pysyneet hiljaa Qatarin MM-kisojen epäkohdista

Marraskuussa alkavien jalkapallon MM-kisojen järjestäjämaa Qatar on saanut rapaa niskaansa jo vuosien ajan. Yhtä paljon rapaa on saanut kansainvälinen jalkapalloliitto Fifa, joka myönsi kisat Qatarille.

Syy löytyy korruptiosta ja Qatarin ihmisoikeusrikkomuksista. Kenties eniten huomiota ovat saaneet tuhannet maahanmuuttajat, jotka ovat kuolleet Qatarissa turnauksen fasiliteettien rakentamisvaiheessa. Lukuisista epäkohdista huolimatta suuret brändit sponsoroivat kisoja ja ovat pysyneet hiljaa ongelmista. Turnauksen tai Fifan sponsoreina ovat muun muassa Coca-Cola, Adidas, McDonald's ja Hyundai.

Turnauksen ulkopuolelle jääneistä brändeistä on kuitenkin kuultu kritiikkiä – joskin maltillisesti. Brittiläinen olutbrändi Brewdog tuli kuitenkin näyttävästi esiin nostamalla turnauksen ongelmat esiin markkinointikampanjassaan, jossa brändi julistautuu kisojen antisponsoriksi. Kampanjassa turnauksen nimi on väännetty muotoon “World F*Cup”, jonka voi kääntää “maailman sotkuksi”.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Brewdogin ulkomainonnan “copyssa” sanotaan vapaasti käännettynä “Ensiksi Venäjä, sitten Qatar. Emme malta odottaa Pohjois-Korean vuoroa".

Brewdogin perustaja ja toimitusjohtaja James Watt tähdensi LinkedInissä, että kampanja ei ole hyökkäys jalkapalloa kohtaan.

– Kerromme ylpeänä, että Brewdog on World F*Cupin antisponsori. Selvyyden vuoksi haluamme sanoa, että rakastamme jalkapalloa, mutta emme korruptiota, hyväksikäyttöä ja kuolemaa. Joten nostetaan malja pelaajille, faneille sekä sananvapaudelle ja kaksi sormea niille, joiden mielestä Qatarin MM-kisoissa on järkeä, Watt kirjoitti.

– Jalkapallo kuuluu kaikille, mutta Qatarissa homoseksuaalisuus on laitonta. Ruoskiminen on hyväksytty rangaistus, ja heille on ok, että 6500 työntekijää kuolee stadioneita rakentaessa. Siksi laitamme kampanjan alulle.

Brewdog lupaa lahjoittaa kisojen ajan kaikki Lost Lager -oluestaan tulevat tuotot ihmisoikeuksien puolesta taisteleville tahoille.

Lue myös: Yle näyttää historiallisella päätöksellään mallia muulle mediamaailmalle