Mikko Nikkinen
Luovuus

Cannes-konkari Jani Halme juhli viimeisimmät festarinsa lainafarkuissa, koska omat katosivat: ”Jos on mahdollisuus, mene Cannesiin”

15.6.2022 7:50
Iina Kansonen
Tunnelma muodostuu perin juurin kummalliseksi, kun kymmenet tuhannet maailman luovimmat ihmiset pakkautuvat pieneen, rähjäiseen ranskalaiseen pikkukaupunkiin, sanoo kymmenisen kertaa Cannes Lions -festivaaleilla käynyt Halme.

– Jos on pienintäkään mahdollisuutta, mene Cannesiin. Saat muutamassa päivässä oppia, inspiraatiota ja roseviiniä vuoden tarpeisiin, sanoo Cannes-konkari, media- ja markkinointitoimisto ToinenPHD:n luova johtaja Jani Halme. 

Halme on käynyt Cannes Lions -festivaaleilla kymmenisen kertaa ja matkustaa sinne taas ensi viikoksi. Tosin tällä kertaa vain käsimatkatavaroiden kera, sillä kun Halme viimeksi kävi Cannesissa vuonna 2019, kävi matkalaukun kanssa köpelösti.

"Festivaali on samaan aikaan upea illallispöytä, näyteikkuna ja täysimittainen konsertti, jossa altistuu viikon verran maailman parhaalle markkinoinnille.”

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Lentoyhtiö hukkasi laukkuni. Majoituin Airbnb-huoneistossa, ja yhtiö kuljetti lennoilta myöhästyneitä laukkuja vain hotelleihin. Siinä vähän väsyneenä ja pikku paniikissa muistin, että Cannes-legenda Ami Hasan ja Eka Ruola ovat majoittuneet jo 29 vuotta samassa hotellissa Cannesissa.

Niinpä Halme googlasi hotellin osoitteen ja pyysi virkailijoita toimittamaan matkalaukkunsa sinne. Kun Halme myöhemmin samana päivänä törmäsi Hasaniin ja Ruolaan, hän kertoi heille, että laukku saapuu jossain vaiheessa heidän hotelliinsa.

– He kertoivat, että kyseinen hotelli oli purettu. Sen paikalla oli sillä hetkellä vain kuoppa, ja sinne minun laukkuani oltiin viemässä, Halme muistelee huvittuneena.

Tulevien markkinointitrendien haistelua

Jani Halme kutsuu Cannes Lions -festivaalia ”aikakoneeksi markkinoinnin tulevaisuuteen”. Hänen mukaansa monet tulevat trendit ovat siellä nähtävissä, jos vain jaksaa tutkiskella vähän pintaa syvemmältä.

– Purpose-puhe oli Cannesissa suuri juttu seitsemän vuotta sitten. Lyhytvideot taas olivat isosti näkyvillä kuusi vuotta sitten, ja nyt TikTok on viimeistellyt niiden breikkauksen, Halme sanoo.

Hän kertoo muistavansa hyvin, miten Cannesissa alkoi jokunen vuosi sitten todellinen purpose-kampanjoiden vyöry.

”Hienot vaatteet ja hienosteleva asenne kannattaa jättää viimeistään lentokentälle.”

– Olin miettinyt, lähtevätkö brändit tähän purpose-hommaan mukaan. Kun Nikelta ja Burger Kingiltä alkoi sitten Cannesissa vyöryä niitä kampanjoita, ymmärsin, että yhtiöt alkavat ihan oikeasti kantaa yhteiskuntavastuuta.

Halmeen mukaan kyse ei ollut pelkästään brändipuheesta.

– Se oli vilpitöntä. Investoinnit olivat isoja, ja pyrkimyksenä oli aidosti tehdä maailmasta parempi. Suomessa mittakaavaa on vaikea ymmärtää, koska meillä valtio huolehtii esimerkiksi koulutuksesta ja teiden kunnossapidosta, joista brändit ovat alkaneet joissakin paikoissa pitää huolta.

Viikon verran maailman parasta markkinointia

Kymmenisen vuotta sitten Cannesiin matkusti vähemmän suomalaisia ja lähtijät olivat pääasiassa toimistoista, Halme sanoo. Hän on ilahtunut siitä, että paikalle matkustaa nykyään enenevissä määrin myös toimistojen asiakkaita eli markkinointiviestinnän tilaajia, sillä Cannes Lions on Halmeen mukaan merkityksellinen tapahtuma suomalaisille markkinoijille.

– Merkitystä on helppo väheksyä, jos ei ole käynyt paikan päällä. Festivaali on samaan aikaan upea illallispöytä, näyteikkuna ja täysimittainen konsertti, jossa altistuu viikon verran maailman parhaalle markkinoinnille.

Halmeen sanojen mukaan tunnelma muodostuu perin juurin kummalliseksi, kun kymmenet tuhannet maailman luovimmat ihmiset pakkautuvat pieneen, rähjäiseen ranskalaiseen pikkukaupunkiin. Hän ei usko, että koronavuodet ovat vaikuttaneet tapahtumaan merkittävästi. Jo pari vuotta ennen koronaa festivaali pieneni, lyheni ja palasi perusasioiden eli luovuuden äärelle, Halme sanoo.

"Suomi-yhteisö pitää huolen omistaan.”

Cannesin ensikertalaisia hän kehottaa pakkaamaan mukaan ainakin varavirta-akun, aurinkorasvan ja rennot vaatteet.

– Hienot vaatteet ja hienosteleva asenne kannattaa jättää viimeistään lentokentälle.

Sinne eivät tällä kertaa jää Halmeen vaatteet, sillä kaiken varalta hän aikoo matkustaa tänä vuonna vain käsimatkatavarat mukanaan. Kolme vuotta sitten hän vietti festarit lainavaatteissa.

– Noin 500 puhelun ja 50 meilin sekä laajan joukkoistuksen ansiosta sain laukkuni uudelleenohjattua hotelliin, jossa Bob the Robotin porukka yöpyi. Laukkuni saapui sinne lopulta kaksi tuntia ennen kuin olin lähdössä kaupungista, Halme muistelee.

– Kävin ostamassa hammasharjan, sukkia ja alushousuja ja lainasin suomalaisilta tutuilta paitoja ja farkkuja. Suomi-yhteisö pitää huolen omistaan.

Oletko lähdössä Cannes Lions Festivals -tapahtumaan? Me MarkkinointiUutisissa olemme, ja etsimme nyt halukkaita lähtijöitä haastateltaviksi ja kippistämään MarkkinointiUutisten iltajuhliin kanssamme. Jos olet halukas jompaan kumpaan tai vaikka molempiin, ilmiannathan itsesi täällä.