Hintavertailupalvelu Hintaoppaan data osoitti keskiviikkona, että 8,1 prosenttia Black Friday -viikon tarjouksista olisi niin sanottuja feikkialennuksia. Viime vuoden vastaavana ajankohtana keinotekoisten alennusten osuus oli 6,5 prosenttia. Vuonna 2023 feikkialennusten lopullinen määrä asettui Black Fridayna 7,8 prosenttiin.
Keinotekoinen alennus tarkoittaa tässä sitä, että hintaa on ensin nostettu ennen alennusmyyntilain edellyttämän 30 päivän tarkastelujakson alkamista, ja sitten laskettu Black Weekiksi. Hintaoppaan seuraaman 4,2 miljoonan hinnan joukosta löytyi noin 340 000 tällaista hintaa. Kaiken kaikkiaan noin 550 000 hintaa oli nostettu enemmän kuin 10 prosenttia lokakuussa, joten keinotekoisten alennusten osuus saattaa nousta vieläkin suuremmaksi.
Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett muistuttaa Hintaoppaan tiedotteessa, että hintojen pumppaaminen ei ole laitonta mutta kuluttajalle harhaanjohtavaa.
– Sitä on prosentuaalisesti tapahtunut tänä vuonna viime vuotta enemmän. Yksi syy tämänkaltaiseen hinnoitteluun voi olla se, että Black Fridayn alennussesonkia varten halutaan mahdollisimman suuret alennusprosentit. Jos tuotteen hinta oli noussut yli 10 prosenttia lokakuussa ja sitten kampanjakauden aikana laskenut, on syytä epäillä, että kyse on keinotekoisesta alennuksesta, Matinvesi-Bassett toteaa.
Hajuvedet & Partavedet 20.3 %
Aurinkolasit 21,1 %
Padat & Kattilat 19,9 %
Talvirenkaat 17,7 %
Meikkivoiteet 16,3 %
Shampoot 15,8 %
Astianpesukoneet 12,9 %
Yleis- & monitoimikoneet 12,9 %
Jääkaappipakastimet 12,6 %
Pölynimurit 10,6 %
Hiiret & näppäimistöt 10,6 %
Popcorn-koneet 9,9 %
Näytöt 9,9 %
Sisäiset kovalevyt 9,9 %
Espressokoneet 9,3 %
Airfryerit 8,9 %
Kannettavat tietokoneet 8,7 %
Kuulokkeet 8,3 %
Pizzauunit 8,1 %
Sähköhammasharjat 8,0 %
Lue myös: Suomalaisten Black Friday -budjetti pienentynyt kymmenisen prosenttia