Alexandre Dinaut / Unsplash
Brändit

Barbie-brändin buumi näkyy myös käytetyissä nukeissa

7.9.2023 12:59
Mikko Perttunen
Torissa tehdään joka tunti keskimäärin 300 Barbie-hakua.

Barbie-tavaraa etsittiin elokuussa Tori.fi:stä 233 prosenttia useammin kuin keväällä. Ennen Barbie-elokuvan nostamaa buumia Barbie-aiheisia hakuja tehtiin Torissa viikoittain noin 15 000. Elokuvan ensi-illan jälkeen lukumäärä kipusi keskimäärin 50 000 hakuun ja sama huuma jatkuu. Jokaisen tunnin aikana Barbie-tavaraa etsitään siis keskimäärin liki 300 kertaa.

– Barbie on niin tunnettu brändi, että se ei enää ole vain brändi, vaan yleistermi, jolla kuvaillaan tietynlaisia nukkeja ja myös pinkkiä väritystä, Torin johtaja Jenni Tuomisto kertoo tiedotteessa.

Barbie-aiheisia myynti-ilmoituksia Torissa on nyt liki 3000. Yli 1000 niistä koskee nukkeja. Hakemalla esimerkiksi aikuisten vaatteita ja kenkiä vain värillä pinkki, löytyy myynti-ilmoituksia noin 2800.

– Barbie-elokuvan synnyttämä villitys on esimerkki siitä, miten nopeasti ja laajasti vertaiskauppa peilaa kuluttamisen ilmiöitä. Vastaavia olivat tänä kesänä Suomessa myös Käärijä-hype ja uusi muumimuki. Barbie on toki esimerkki globaalista ilmiöstä, Torin johtaja Jenni Tuomisto kertoo tiedotteessa.

Hyväkuntoisen Barbie-nuken hinnat pyörivät Torissa noin 10 euron tietämillä. Barbielle tarkoitettujen lelutalojen hinta vaihtelee kunnosta ja koosta riippuen 10 ja 200 euron välillä.

Torista kerrotaan, että Ken-aiheisissa ilmoituksissa ei ole kuitenkaan näkynyt tänä kesänä erityistä muutosta.

Lue myös: Onko Barbie-elokuva kaikkien aikojen brändiuudistus vai silmänkääntötemppu?

Lue myös: Huima 570 prosentin kasvu: Verkko-ostodata kertoo, miten Käärijä-huuma vaikutti vihreän väristen tuotteiden myyntiin

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)