Luova digitoimisto Avidly toteutti kesällä perusteellisen organisaatio- ja strategiauudistuksen. Taustalla ovat toimiston mukaan erityisesti tekoälyn yleistyminen, rajut muutokset asiakaskäyttäytymisessä ja kroonisen tiukka markkinatilanne.
– Ala on ollut pitkään haastavassa tilanteessa. Budjetit pienenevät, kun yritysten tahtotila investoida markkinointiviestintään ja brändiin on koko ajan pienempi, Avidlyn toimitusjohtaja Maria Flemmich Suominen kertoo.
Flemmich Suomninen muistuttaa, että monet asiakasorganisaatiot ovat ryhtyneet hyödyntämään tekoälyä itse esimerkiksi sisällöntuotannossa ja graafisessa tuotannossa. Kielimalleista on myös tullut varteenotettava vaihtoehto tiedonhakuun sosiaalisen median ja hakukoneiden rinnalle, mikä on muuttanut asioita merkittävästi jo nyt. Lisäksi on ilmestynyt uusi asiakasryhmä ihmisen rinnalle: koneasiakkaat.
Hänen mukaansa tilanne vaati sitä, että Avidlyn tekemistä alettiin miettiä uudelleen: mikä on toimiston rooli, ja mitä asiakkaat tarvitsevat tulevaisuudessa?
– Pohdimme, mitkä ovat vahvuuksiamme, ja mitä voimme tuoda asiakkaan arkeen. Se on pohjimmainen syy näihin suurimpiin muutoksiin, Flemmich Suominen toteaa.
Uudistus tarkoitti myös muutosneuvotteluja. Niiden jälkeen yhtiöstä irtisanottiin 23 henkilöä. Vaikka Suomen Avidlyn liikevaihto onkin viime vuodet pyörinyt 20 miljoonan euron tuntumassa, ja yhtiö on työllistänyt reilusti päälle sata työntekijää, on irtisanomisten määrä kuitenkin merkittävä.
– Tällä hetkellä näkyy vahvasti se, että kysyntä on aiempaa matalampi. Irtisanomisten lisäksi organisaatiossa tehtiin myös useita työnkuvan muutoksia, Flemmich Suominen valaisee.
Yksi merkittävä viime aikojen muutos Avidlylla on ollut R&D- eli tutkimus- ja kehitystoiminnan asiakkuuksien merkityksen voimakas lisääntyminen. Esimerkkejä ovat valtamerien levää raaka-aineeksi muun muassa kosmetiikkaan, hygieniatuotteisiin, ruokaan ja tekstiilipainatukseen tuova Origin by Ocean sekä Solar Foods, joka kehittää teknologiaa, jolla hiilidioksidista tuotetaan bakteerimassaa, jota voidaan hyödyntää ravintoproteiinina.
– Olemme jo jonkin aikaa tehneet töitä tieteellisen tutkimuksen kaupallistamisen parissa. Näille asiakkaille rakennetaan tarinaa, jonka avulla voidaan tavoitella rahoitusta mutta myös markkinakiinnostusta, Flemmich Suominen avaa.
– Nämä ovat itse asiassa olleet ihan hyvin palkittujakin töitä, hän jatkaa.
Flemmich Suomisen mukaan R&D-puolella usein paremmin ymmärretään, että Suomen markkina ei yksinään riitä.
– Tuki- ja sijoitusrahaa halutaan laittaa kasvaviin innovaatioihin, mikä tekee tästä meillekin kannattavaa liiketoimintaa, hän kertoo.
Avidlyn uudistettua strategiaa vietiin eteenpäin Q2:n aikana, mutta nyt syksyä ja talvea kohden se alkaa olla yhä enemmän osa toimiston arkea.
–Strategia ei ole enää vain paperilla, vaan alkaa näkyä asiakastyössä. Olemme aloittaneet kesällä erilaisia pilotteja, jotka liittyvät esimerkiksi hakusanapuoleen, PR:ään ja sosiaaliseen mediaan – kaikkeen mikä vaikuttaa brändin löydettävyyteen.
Flemmich Suominen muistuttaa, että kuluttajat eivät käytä tiedonhakuun enää vain Googlea, vaan tietoa haetaan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai tekoälyltä.
– Hakusanamainonta ei enää riitä. Meillä on erilaisia työkaluja, joilla voimme analysoida tilannetta ja vaikuttaa siihen. Digitaalinen löydettävyys on tärkeää ja ajankohtaista, tapahtuipa se mitä kautta tahansa, hän selittää.
Tekoäly herättää myös epäilyksiä. Flemmich Suomisen mukaan asiakkaiden kanssa keskustellaan nyt paljon riskienhallinnasta ja luottamuksesta.
– Jos ulkoistaa kaiken viestinnän ja markkinoinnin tekoälylle, voidaanko luottaa, että se tekee oikeat päätökset? Luovuus ja strateginen näkemys syntyy ihmisten kanssa, vaikka toki toteutukseen voidaan käyttää erilaisia tekoälyratkaisuja. Ihmiset ostavat kuitenkin edelleen ihmisiltä, hän muistuttaa.
Jos peilataan aikaan kaksi vuotta taaksepäin, on muutos alalla ollut Flemmich Suomisen mukaan valtava.
– Pitää olla kuitenkin omalle brändilleen ja strategialleen uskollinen. Moni toimistossa työskennellyt on mennyt asiakkaan puolelle, ja nähtäväksi jää, kuinka paljon toimistoja tulevaisuudessa käytetään ja mihin. Juuri nyt tapahtuu paljon ja isoja muutoksia, Flemmich Suominen summaa.
– On kuitenkin ollut hienoa huomata, että syksyn aikana olemme voittaneet enemmän asiakkuuksia kuin pitkään aikaan, hän lisää.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä