Digitaalisuus

Asiantuntija kertoo, miksi markkinoijien täytyy ottaa e-urheilu vakavasti

E-urheilu tarjoaa markkinoijille mielenkiintoisia mahdollisuuksia.
Kuva:
Unsplash/Florian Olivo
Asiantuntija kertoo, miksi markkinoijien täytyy ottaa e-urheilu vakavasti

Moni markkinoija on jo tutustunut elektronisen urheilun tarjoamiin markkinointimahdollisuuksiin, mutta Suomessa lajin parissa liikkuvat rahasummat ovat vielä pieniä – etenkin kun otetaan huomioon e-urheilun suosio. Sponsoroinnin tutkimusyritys Sponsor Insight kertoi jo vuonna 2019, että e-urheilu oli kiinnostavin urheilulaji 18-29-vuotiaiden miesten keskuudessa.

Tulevaisuudessa e-urheilu liikuttanee Suomessakin yhä useampia markkinoijia, sillä laji kasvaa kovaa vauhtia. Suomen johtava pelaamiseen ja digitaaliseen kulttuuriin keskittyneen toimijan Assemblyn liiketoiminnan kehitysjohtaja Katri Martin kertoi MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin teematilaisuudessa, että e-urheilu tavoittaa Suomessa jo miljoonia katsojia vuodessa.

– Telia Esportsin tavoittavuus oli vuonna 2020 yli neljä miljoonaa. Uniikkeja laitteita se tavoitti 1,6 miljoonaa, Martin kertoi viitaten Assemblyn ja Telian e-urheilusarjakokonaisuuteen.

Martinin mukaan markkinoijat voivat tavoittaa e-urheilulla erään vaikeasti tavoitettavan kohderyhmän, nuoret aikuiset.

– Ydinkohderyhmä on 16–35-vuotiaat. Tätä kohderyhmää voi olla hankala tavoittaa. He käyttävät “adblockeja” (mainoksenestopalveluita), eivätkä he pakosta seuraa perinteistä mediaa.

– He ovat todella intohimoisia ihmisiä, jotka perehtyvät asioihin. He ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa, ja he käyttävät online-palveluita. He ovat niitä, jotka kirjoittavat tuotearvosteluja ja suositteluja (yrityksistä) verkkoon. Jos markkinoija saa heidät brändin puolelle, voi brändi saavuttaa hienoja juttuja.

Martinin mukaan tällä kohderyhmällä on myös rahaa. Keskimäärin kohderyhmään kuuluvalla henkilöllä on kokopäivätyö ja keskimääräistä suomalaista enemmän varallisuutta. Assemblyn tutkimuksen mukaan he myös kuluttavat aktiivisesti muun muassa pelaamiseen, pikaruokaan, suoratoistopalveluihin, vedonlyöntiin ja tietotekniikkaan. Kohderyhmään kuuluvat ovat aktiivisia verkkoshoppaajia sekä avoimia kokeilemaan uudenlaisia palveluita.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa