Luovuus

ūüĒć Ansver Oksman on visi√∂n√§√§ri, jolla on oma samppanja ja joka on suunnitellut yli 400 logoa: ‚ÄúLogon tekeminen on ongelmanratkaisua‚ÄĚ

Itseoppinut Ansver Oksman on tehnyt suunnittelutyötä muun muassa Adidakselle ja Sonylle. Seuraavaksi hän haluaisi suunnitella kuosin Marimekolle.
Kuva:
Sammy Marksman
ūüĒć Ansver Oksman on visi√∂n√§√§ri, jolla on oma samppanja ja joka on suunnitellut yli 400 logoa: ‚ÄúLogon tekeminen on ongelmanratkaisua‚ÄĚ

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.‚Äć

Visionääri, entinen taiteilija, nykyinen designer ja maailmankansalainen Ansver Oksman on suunnitellut yli 400 logoa, luonut oman liköörin ja samppanjan, työskennellyt ympäri maailmaa ja voittanut breakdancen Suomen mestaruuden kolmesti.

Eikä tässä vielä kaikki.

Kun helsinkiläinen Oksman luettelee, mitä kaikkea hän on ehtinyt, on pakko kysyä hänen ikäänsä. Sitä Oksman ei kuitenkaan suostu paljastamaan.

‚Äď Alun perin olin taiteilija, mutta musta kasvoi designer. Taiteilijuus asettaa aika tiukat rajat, mutta designerina olen vapaa tekem√§√§n mit√§ vain, Oksman sanoo.

Oksman kertoo ratkaisevan käänteen tapahtuneen, kun artisti Juno pyysi häntä tekemään levynkannet vuonna 2007. Hän otti haasteen vastaan ja tajusi, että voisi tehdä saman tyyppisiä töitä enemmänkin. Tehtyään Junon levynkannet Oksman alkoi saada lisää työtarjouksia.

Taiteilijuus asettaa aika tiukat rajat, mutta designerina olen vapaa tekemään mitä vain.

‚Äď Tajusin, ett√§ k√§ytt√∂designin tekeminen voisi olla mun juttu. Siit√§ se sitten l√§hti rullaamaan.

Alun perin Varkaudesta kotoisin oleva Oksman sanoo olevansa pitkälti itseoppinut. Takataskussa on verkkoviestinnän ammattitutkinto. Miten hän päätyi kehittelemään oman samppanjan, suunnittelemaan logoja ja tekemään töitä esimerkiksi sellaisille merkeille kuin Adidas, Sony, Universal Music ja Levi’s?

Kun Ansver Oksman sai suoritetuksi verkkoviestinnän ammattitutkinnon vuonna 2008, hän haaveili urasta mainostoimistossa. Taantuma kuitenkin iski, ja aloittelevan tekijän oli mahdoton löytää työtä toimistosta.

‚Äď Markkinoilla oli vapaana paljon pitk√§n linjan tekij√∂it√§, Oksman muistelee.

Niinpä hän päätyi freelanceriksi. Oksman teki graafista suunnittelua ja verkkosivuja. Silloin hän kertoo huomanneensa, että bisnesmallissa oli yksi ongelma: jokaisen asiakkaan kanssa piti aloittaa aina alusta.

‚Äď En voinut tehd√§ bulkkia. Halusin tutustua asiakkaiden tarpeisiin ja tehd√§ mahdollisimman hyv√§√§ ty√∂t√§ joka kerta. Mutta se tarkoitti sit√§, ett√§ en voinut monistaa juttuja.

Niinpä Oksman alkoi haaveilla kehittävänsä markkinointityön ohella oman tuotteen, jota ei tarvitsisi tehdä joka kuukausi uudelleen. Se olisi aina valmis ja tuottaisi koko ajan, kun suunnittelu ja lanseeraus olisi kerran tehty kunnolla.

Niin syntyi Le Purp, Oksmanin oma likööri.

Oksmanilla ei ollut aiempaa kokemusta alkoholialasta. Budjetti oli pieni. Hän oli kuvitellut saavansa liköörinsä vuodessa Alkon hyllyille, mutta tosiasiassa se vei neljä vuotta.

‚Äď Olen joutunut laittamaan itseni likoon ja k√§ytt√§m√§√§n kaiken markkinointiosaamiseni sek√§ keksim√§√§n sikana uusia juttuja. Se on ollut tosi hyv√§ koulu. Olen oppinut, mik√§ toimii ja mik√§ ei, Oksman kertoo.

Hän lisää, että kun bisnestä on tehty omalla rahalla, ovat myös riskit olleet omat. Se sopii Oksmanille.

‚Äď Mun ei ole tarvinnut hyv√§ksytt√§√§ mit√§√§n kenell√§k√§√§n, vaan olen saanut tehd√§ just niin radikaalia juttua kuin olen kehdannut.

‚ÄĚMun ei ole tarvinnut hyv√§ksytt√§√§ mit√§√§n kenell√§k√§√§n, vaan olen saanut tehd√§ just niin radikaalia juttua kuin olen kehdannut.‚ÄĚ

Le Purp -brändi on Oksmanin mukaan tunnettu alkoholialan ammattilaisten keskuudessa. Oksman neuvottelee parhaillaan sen myynnistä Japaniin, mutta mutkia matkaan tuo se, että tuote ei ole kovin kannattava.

‚Äď Me valittiin aikanaan maalatut pullot ja panostettiin designiin valtavasti. Kun lik√∂√∂ri ei kaiken lis√§ksi ole kovin liikkuva tuote, j√§√§ siit√§ aika v√§h√§n k√§teen.

Sama ongelma on Le Purp -samppanjan kanssa ‚Äď sellaisenkin Oksman on nimitt√§in ehtinyt tuottaa. Samppanjaa myyd√§√§n joissakin verkkokaupoissa sek√§ Ranskassa ja Japanissa.

‚Äď Kun l√§hdin alkoholibisnekseen, en ajatellut numeroita. Halusin vain tehd√§ siistin jutun. Nyt olen oppinut ajattelemaan asioita my√∂s numeroiden kautta, Oksman sanoo.

Siksi markkinoille on seuraavaksi tulossa Le Purp -kuohuviini. Oksman kertoo, että sillä on mahdollista päästä huomattavasti suurempiin myyntivolyymeihin.

Nyt Oksmanilla siis on tuote ‚Äď tai oikeastaan useampia, ja ensi vuonna markkinoille on tulossa yksi lis√§√§. Kovin paljon h√§n ei halua siit√§ viel√§ paljastaa. Kyseess√§ on aromaterapiatuote, joka on ollut Oksmanin mieless√§ jo pitk√§√§n.

Mutta ei Oksman ole freelancer-markkinointitöistä silti luopunut.

‚Äď Suunnittelen asioita ja tuotteita ja autan ihmisi√§ menestym√§√§n bisneksess√§. Teen markkinointia ja designia, Oksman kertoo.

Oksmanin suosikkilogo on McDonaldsin logo.

H√§net tunnetaan erityisesti logojen suunnittelijana. Oksman on suunnitellut yli nelj√§sataa logoa, ja h√§nelt√§ ilmestyi √§skett√§in kirja Ansver Oksman ‚Äď 100 best logos. Oksmanin suunnittelemien logojen lis√§ksi kirjassa avataan sit√§, millaisen prosessin logo vaatii synty√§kseen.

‚Äď Olin nuori, kun mutsini ty√∂paikan logo vaihtui. Mietin, ett√§ vitsit se uusi logo oli ruma ja ett√§ osaisin varmasti tehd√§ paremman. Unelmaty√∂ni oli se, ett√§ voisin tehd√§ yrityksille logoja, Oksman kertaa.

Tuo unelma toteutui. Oksman kertoo leikkineensä aina sanoilla ja kirjaimilla ja näkee siinä olevan paljon samaa logosuunnittelun kanssa.

‚Äď Logon tekeminen on v√§h√§n kuin ristikon t√§ytt√∂√§. Se on ongelmanratkaisua. Sulla on tietyt kortit, ja sun pit√§√§ niiden perusteella keksi√§ ratkaisu.

Oksmanin suosikkilogo on McDonaldsin logo.

‚Äď Sen tunnistaa kaikki, jo kaksivuotiaskin. Se on yksinkertainen ja toimii monessa tilanteessa.

Ansver Oksman on suunnitellut yli 400 logoa.

Kun Oksmanilta kysyy, miten tämä määrittelisi hyvän logon, on vastaus ytimekäs: tarkoitukseen sopiva.

‚Äď Joskus luulin, ett√§ paras on teknisesti kaikkein siistein logo. Mutta ei se ole niin. Se, mik√§ palvelee parhaiten tavoitteita ja p√§√§m√§√§r√§√§, on paras.

Oksmanin mukaan logo on onnistunut silloin, jos työntekijät pystyvät kantamaan sitä ylpeänä.

‚Äď Logon t√§ytyy olla niin hieno, ett√§ kun se painetaan firman paitaan, ty√∂ntekij√§ll√§ on sellainen fiilis, ett√§ mulla on siisti paita p√§√§ll√§. Jos logo on ylpeydenaihe, on se usein my√∂s pitk√§ik√§inen.

Oksman muistuttaa, että logo voi usein olla ensimmäinen asia, jonka kuluttaja brändistä näkee. Siksi sen on tärkeää viestiä siitä, mitä yritys edustaa. Jos logo on onnistunut, se herättää kiinnostusta ja luottamusta.

Jos Oksman saisi valita, hän suunnittelisi logon Supercellin seuraavaan peliin. Ja on hänellä vielä toinenkin haave.

‚Äď Olisi siisti√§ p√§√§st√§ suunnittelemaan kuosi Marimekolle.

Ansver Oksman, designer & visionääri

Tärkein oivallukseni markkinoinnista on se, että ei ole sääntöjä.

Haluaisin kehittyä toimistotyössä. Haluaisin joskus mennä toimistoon töihin, jotta saisin erilaista perspektiiviä.

Suosikkibrändini on Suomi. Siitä tulee mieleen puhtaus ja rehellisyys. Se on pohja, jolle on hyvä rakentaa.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa