Sammy Marksman
Luovuus

🔍 Ansver Oksman on visiönääri, jolla on oma samppanja ja joka on suunnitellut yli 400 logoa: “Logon tekeminen on ongelmanratkaisua”

10.11.2021 7:35
Iina Kansonen
Itseoppinut Ansver Oksman on tehnyt suunnittelutyötä muun muassa Adidakselle ja Sonylle. Seuraavaksi hän haluaisi suunnitella kuosin Marimekolle.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Visionääri, entinen taiteilija, nykyinen designer ja maailmankansalainen Ansver Oksman on suunnitellut yli 400 logoa, luonut oman liköörin ja samppanjan, työskennellyt ympäri maailmaa ja voittanut breakdancen Suomen mestaruuden kolmesti.

Eikä tässä vielä kaikki.

Kun helsinkiläinen Oksman luettelee, mitä kaikkea hän on ehtinyt, on pakko kysyä hänen ikäänsä. Sitä Oksman ei kuitenkaan suostu paljastamaan.

– Alun perin olin taiteilija, mutta musta kasvoi designer. Taiteilijuus asettaa aika tiukat rajat, mutta designerina olen vapaa tekemään mitä vain, Oksman sanoo.

Oksman kertoo ratkaisevan käänteen tapahtuneen, kun artisti Juno pyysi häntä tekemään levynkannet vuonna 2007. Hän otti haasteen vastaan ja tajusi, että voisi tehdä saman tyyppisiä töitä enemmänkin. Tehtyään Junon levynkannet Oksman alkoi saada lisää työtarjouksia.

Taiteilijuus asettaa aika tiukat rajat, mutta designerina olen vapaa tekemään mitä vain.

– Tajusin, että käyttödesignin tekeminen voisi olla mun juttu. Siitä se sitten lähti rullaamaan.

Alun perin Varkaudesta kotoisin oleva Oksman sanoo olevansa pitkälti itseoppinut. Takataskussa on verkkoviestinnän ammattitutkinto. Miten hän päätyi kehittelemään oman samppanjan, suunnittelemaan logoja ja tekemään töitä esimerkiksi sellaisille merkeille kuin Adidas, Sony, Universal Music ja Levi’s?

Kun Ansver Oksman sai suoritetuksi verkkoviestinnän ammattitutkinnon vuonna 2008, hän haaveili urasta mainostoimistossa. Taantuma kuitenkin iski, ja aloittelevan tekijän oli mahdoton löytää työtä toimistosta.

– Markkinoilla oli vapaana paljon pitkän linjan tekijöitä, Oksman muistelee.

Niinpä hän päätyi freelanceriksi. Oksman teki graafista suunnittelua ja verkkosivuja. Silloin hän kertoo huomanneensa, että bisnesmallissa oli yksi ongelma: jokaisen asiakkaan kanssa piti aloittaa aina alusta.

– En voinut tehdä bulkkia. Halusin tutustua asiakkaiden tarpeisiin ja tehdä mahdollisimman hyvää työtä joka kerta. Mutta se tarkoitti sitä, että en voinut monistaa juttuja.

Niinpä Oksman alkoi haaveilla kehittävänsä markkinointityön ohella oman tuotteen, jota ei tarvitsisi tehdä joka kuukausi uudelleen. Se olisi aina valmis ja tuottaisi koko ajan, kun suunnittelu ja lanseeraus olisi kerran tehty kunnolla.

Niin syntyi Le Purp, Oksmanin oma likööri.

Oksmanilla ei ollut aiempaa kokemusta alkoholialasta. Budjetti oli pieni. Hän oli kuvitellut saavansa liköörinsä vuodessa Alkon hyllyille, mutta tosiasiassa se vei neljä vuotta.

– Olen joutunut laittamaan itseni likoon ja käyttämään kaiken markkinointiosaamiseni sekä keksimään sikana uusia juttuja. Se on ollut tosi hyvä koulu. Olen oppinut, mikä toimii ja mikä ei, Oksman kertoo.

Hän lisää, että kun bisnestä on tehty omalla rahalla, ovat myös riskit olleet omat. Se sopii Oksmanille.

– Mun ei ole tarvinnut hyväksyttää mitään kenelläkään, vaan olen saanut tehdä just niin radikaalia juttua kuin olen kehdannut.

”Mun ei ole tarvinnut hyväksyttää mitään kenelläkään, vaan olen saanut tehdä just niin radikaalia juttua kuin olen kehdannut.”

Le Purp -brändi on Oksmanin mukaan tunnettu alkoholialan ammattilaisten keskuudessa. Oksman neuvottelee parhaillaan sen myynnistä Japaniin, mutta mutkia matkaan tuo se, että tuote ei ole kovin kannattava.

– Me valittiin aikanaan maalatut pullot ja panostettiin designiin valtavasti. Kun likööri ei kaiken lisäksi ole kovin liikkuva tuote, jää siitä aika vähän käteen.

Sama ongelma on Le Purp -samppanjan kanssa – sellaisenkin Oksman on nimittäin ehtinyt tuottaa. Samppanjaa myydään joissakin verkkokaupoissa sekä Ranskassa ja Japanissa.

– Kun lähdin alkoholibisnekseen, en ajatellut numeroita. Halusin vain tehdä siistin jutun. Nyt olen oppinut ajattelemaan asioita myös numeroiden kautta, Oksman sanoo.

Siksi markkinoille on seuraavaksi tulossa Le Purp -kuohuviini. Oksman kertoo, että sillä on mahdollista päästä huomattavasti suurempiin myyntivolyymeihin.

Nyt Oksmanilla siis on tuote – tai oikeastaan useampia, ja ensi vuonna markkinoille on tulossa yksi lisää. Kovin paljon hän ei halua siitä vielä paljastaa. Kyseessä on aromaterapiatuote, joka on ollut Oksmanin mielessä jo pitkään.

Mutta ei Oksman ole freelancer-markkinointitöistä silti luopunut.

– Suunnittelen asioita ja tuotteita ja autan ihmisiä menestymään bisneksessä. Teen markkinointia ja designia, Oksman kertoo.

Oksmanin suosikkilogo on McDonaldsin logo.

Hänet tunnetaan erityisesti logojen suunnittelijana. Oksman on suunnitellut yli neljäsataa logoa, ja häneltä ilmestyi äskettäin kirja Ansver Oksman – 100 best logos. Oksmanin suunnittelemien logojen lisäksi kirjassa avataan sitä, millaisen prosessin logo vaatii syntyäkseen.

– Olin nuori, kun mutsini työpaikan logo vaihtui. Mietin, että vitsit se uusi logo oli ruma ja että osaisin varmasti tehdä paremman. Unelmatyöni oli se, että voisin tehdä yrityksille logoja, Oksman kertaa.

Tuo unelma toteutui. Oksman kertoo leikkineensä aina sanoilla ja kirjaimilla ja näkee siinä olevan paljon samaa logosuunnittelun kanssa.

– Logon tekeminen on vähän kuin ristikon täyttöä. Se on ongelmanratkaisua. Sulla on tietyt kortit, ja sun pitää niiden perusteella keksiä ratkaisu.

Oksmanin suosikkilogo on McDonaldsin logo.

– Sen tunnistaa kaikki, jo kaksivuotiaskin. Se on yksinkertainen ja toimii monessa tilanteessa.

Ansver Oksman on suunnitellut yli 400 logoa.

Kun Oksmanilta kysyy, miten tämä määrittelisi hyvän logon, on vastaus ytimekäs: tarkoitukseen sopiva.

– Joskus luulin, että paras on teknisesti kaikkein siistein logo. Mutta ei se ole niin. Se, mikä palvelee parhaiten tavoitteita ja päämäärää, on paras.

Oksmanin mukaan logo on onnistunut silloin, jos työntekijät pystyvät kantamaan sitä ylpeänä.

– Logon täytyy olla niin hieno, että kun se painetaan firman paitaan, työntekijällä on sellainen fiilis, että mulla on siisti paita päällä. Jos logo on ylpeydenaihe, on se usein myös pitkäikäinen.

Oksman muistuttaa, että logo voi usein olla ensimmäinen asia, jonka kuluttaja brändistä näkee. Siksi sen on tärkeää viestiä siitä, mitä yritys edustaa. Jos logo on onnistunut, se herättää kiinnostusta ja luottamusta.

Jos Oksman saisi valita, hän suunnittelisi logon Supercellin seuraavaan peliin. Ja on hänellä vielä toinenkin haave.

– Olisi siistiä päästä suunnittelemaan kuosi Marimekolle.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Ansver Oksman, designer & visionääri

Tärkein oivallukseni markkinoinnista on se, että ei ole sääntöjä.

Haluaisin kehittyä toimistotyössä. Haluaisin joskus mennä toimistoon töihin, jotta saisin erilaista perspektiiviä.

Suosikkibrändini on Suomi. Siitä tulee mieleen puhtaus ja rehellisyys. Se on pohja, jolle on hyvä rakentaa.