Brändit

Alko kertoi uudesta aluevaltauksestaan, jolla kehitetään vastuullista juomakulttuuria – somekansa tulistui

Tänä kesänä Suomesta löytyy yksi Alko, jossa myydään pelkästään alkoholittomia tuotteita.
Kuva:
Alko
Alko kertoi uudesta aluevaltauksestaan, jolla kehitetään vastuullista juomakulttuuria – somekansa tulistui

Alko tiedotti keskiviikkona avaavansa ensimmäisen alkoholittoman kauppansa. Valtion monopoliyhtiö kertoo lanseeranneen alkoholittoman kioskin, joka kiertää kesällä kahdeksalla eri paikkakunnalla. Ensimmäisenä paikkakuntana on Turku.

Alkon tavoitteena on kehittää vastuullista juomakulttuuria ja vastata kulutustottumusten muutoksiin.

– Asiakkaat toivovat meiltä yhä enemmän myös alkoholittomia juomia. Onkin luonnollista, että palvelumme uusiutuu maailman muuttuessa. Alkoholittomien myynti Alkossa on nelinkertaistunut vuodesta 2012 ja viime vuonna myimme alkoholittomia lähes 17 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020, Alkon kertoo palvelu- ja tuotekouluttaja Anri Lindström tiedotteessa.

– Haluamme Alkona uudistua ja vastata asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin. Onhan asiakastarpeiden kuunteleminen juuri sitä hyvää palvelua, josta meidät tunnetaan. Kiertue on osoitus siitä, että haluamme löytää uusia ja yllättäviäkin tapoja kehittää vastuullisempaa juomakulttuuria Suomessa.

Viime vuosina Suomeen on levinnyt maailmalta “sober curious” -trendi, joka on nostanut alkoholittomien juomien suosiota.

– Alkoholittomat eivät myöskään ole pelkästään absolutistien juttu. Alkoholittomuuteen suhtaudutaan uteliaasti ja omia tottumuksia kyseenalaistetaan: miksi käytän alkoholia ja mikä rooli sillä on eri tilanteissa. Ja voisiko jossain tilanteessa valita myös alkoholittoman tuotteen. Tähän haluamme ihmisiä kioskillammekin rohkaista, Lindström kertoo.

Alkon uusi aluevaltaus ei saanut kuitenkaan kovin lämmintä vastaanottoa sosiaalisessa mediassa. Somekansan mukaan Alkon ei pitäisi lähteä kilpailemaan alkoholittomien juomien markkinoille ja viemään myyntiä yksityisiltä yrityksiltä. 

– Eikö tämä oikeasti riko mitään kilpailulainsäädäntöä, kun monopoli lähtee kilpailemaan vapailla markkinoilla? Kyseli eräs Twitterin käyttäjä.

– Jos #Alko olisi yksityinen yhtiö, alkoholittomien tuotteiden myynti kiertävällä kärryllä olisi liiketoiminnallisesti innovatiivista toimintaa. Ongelmana on vain, että se on valtion monopoliyhtiö, minkä takia kyseinen uudistus tulee torpata alkuunsa. Voisimme myös yksityistää sen, sanoi toinen tviittaaja.

– Tuli tästä #Alko uudesta aluevaltauksesta mieleen, että tämä ei varmasti ole ainoa laatuaan. Pitää alkaa tarkkailemaan tiukemmin sitä, että miten julkinen sektori häiriköi erilaisia hyödykemarkkinoita omalla tarjonnallaan ja onko se häiriköinti kohtuutonta, lisäsi kolmas. 

Twitterissä nostettiin esiin myös se, että Alkon kioskikiertue vaikuttaa myös mainoskiertueelta.

Myös Suomen Yrittäjät otti tapaukseen kantaa. SY:n elinkeinopolitiikasta vastaava Harri Jaskari väläyttää jopa monopolin purkamista.

– Se, että monopoliasemassa lähtee markkinoille toimimaan on tietynlaista markkinahäiriköintiä. Monopoli saa automaattisesti tuloja, Jaskari aloittaa ja jatkaa:

– Tervetuloa markkinoille toimimaan! Alkolla on tällä hetkellä kahdensuuntainen ja ristiriitainen tehtävä. Toisaalta myydä viinaa ja toisaalta valistaa sen vaaroista. Valtion verotulojen kannalta ei ole merkitystä, vaikka Alko luopuisi monopoliasemasta. Jos se lähtee alkoholittomien juomien kisaan omalla kioskillaan, vastineeksi monopoliasemasta on hyvä luopua. Ennakoiko tämä monopoliasemasta luopumista ja siirtymistä osaksi markkinataloutta.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa