Unsplash
Ilmiöt

73 prosenttia suomalaisista on vähentänyt kuluttamistaan – näistä asioista säästetään

20.10.2022 10:25
Toni Rajamäki
Ainoastaan 10 prosenttia sanoo, ettei suunnittele kulutuksen vähentämistä.

Hintojen nousu näkyy kuluttajien ostokäyttäytymisessä, mikä ei yllätä, mutta yllättävää on kenties se, kuinka moni suomalainen on alkanut elää aiempaa säästeliäämmin.

Tutkimus- ja konsultointiyritys Nsightin tekemän tutkimuksen mukaan jopa 73 prosenttia suomalaisista on vähentänyt kuluttamistaan viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Etenkin naiset ovat säästäneet ahkerasti, sillä 78 prosenttia naisista kertoo vähentäneensä kuluttamista. Miehistä samaa sanoo 69 prosenttia.

Ainoastaan 10 prosenttia sanoo, ettei suunnittele kulutuksen vähentämistä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Tällä hetkellä eniten säästetään ruokailun suhteen. 75 prosenttia vastaajista kertoo säästävänsä elintarvikkeissa ja muissa päivittäistavaroissa, ja 67 prosenttia sanoo säästävänsä muussa ruokailussa, kuten ravintolakäynneissä.

Kyselyn mukaan merkittävimmät säästökeinot ovat edullisiin tuotteisiin vaihtaminen ja tarjoustuotteiden suosiminen, mutta myös ruokahävikin estäminen 

– Hintojen noususta puhutaan paljon, ja media tulvii erilaisia säästövinkkejä, joten ei ihme, että säästäminen nousee voimakkaasti esiin myös tutkimuksessamme. Suomalaiset suhtautuvat aiheeseen varsin pragmaattisesti – säästöjä haetaan sieltä missä se on helpointa, eli päivittäisistä kulutusvalinnoista, kertoo Nsightin toimitusjohtaja Anna Sirkiä tiedotteessa.

Näissä asioissa säästetään eniten:

1. Elintarvikkeissa ja muissa päivittäistavaroissa (75 prosenttia sanoo säästäneensä)

2. Muussa ruokailussa (67 prosenttia)

3. Asumisessa, esimerkksi sähkönkulutuksen tai muiden asumiskustannusten kautta (64 prosenttia)

4. Liikkumisessa, esimerkiksi autoiluun liittyen (50 prosenttia)

5. Palveluissa, esimerkiksi kampaaja- tai parturikäynneissä (44 prosenttia)

6. Lomamatkailussa (43 prosenttia)

7. Kulttuurissa ja viihteessä (37 prosenttia)

8. Alkoholin käytössä (36 prosenttia)

9. Harrastuksissa (26 prosenttia)

10. Muissa asioissa (2 prosenttia)