
Hintaoppaan kuluttajatutkimus selvitti suomalaisten Black Friday -ostokäyttäytymistä.
Vähän reilu puolet tekee usein tai joskus heräteostoksia Black Friday -alennusmyynneistä. Noin joka yhdeksäs on puolestaan ostanut Black Fridayna tuotteen, jonka on huomannut nopeasti tarpeettomaksi tai ei ole koskaan käyttänyt. Tämä on selvästi yleisempää miesten kuin naisten keskuudessa.
Heräteostokset tarkoittavat monen kohdalla velaksi ostamista.
Hintaoppaan kyselyyn vastanneista 39 prosenttia käyttää Black Friday -ostoksiinsa maksutapoja, joilla voi maksaa ostoksen myöhemmin tai osissa. Tämä voi tarkoittaa osamaksuja, maksukortin luotto-ominaisuutta, kulutusluottoja ja pikavippejä tai osta nyt, maksa myöhemmin -toimintoa.
Luku on noussut viime vuodesta. Noin viidennes vastaajista on sitä mieltä, että osta nyt, maksa myöhemmin -tyyppiset maksumahdollisuudet lisäävät heidän kohdallaan todennäköisyyttä Black Friday -ostoksille.
Hintaopas on seurannut hintakehitystä Black Fridayn ympärillä useiden vuosien ajan. Lokakuun aikana nähtiin viime vuotta enemmän hintojen nousua, mikä voi viitata keinotekoisten alennusten määrän kasvuun.
Tämänhetkinen hintadata kertoo puolestaan, että hintojen lasku on alkanut tarjouskampanjoiden myötä viime vuotta aikaisemmin, ja odotettavissa on myös aitojen alennusten kannalta hyvä vuosi kuluttajille.
34 prosenttia kaikista verkkokauppahinnoista on tällä hetkellä alempana kuin marraskuun ensimmäisenä päivänä. 17 prosenttia hinnoista on laskenut yli 10 prosenttia, ja näiden hintojen keskimääräinen lasku on -23 prosenttia.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä