Kuvaaja:
Softpix Oy
Digitaalisuus

Zoom ottaa käyttöön suomalaisten kehittämää teknologiaa

14.11.2022 9:10
Toni Rajamäki
Suomalaisen Softpix Oy:n teknologian avulla Zoomin käyttäjät voivat lisätä videostriimeihinsä logoja, grafiikoita ja selitetekstejä.

Suomalainen livegrafiikkaratkaisuja tekevä startup Softpix Oy on ottanut ison askeleen ja solminut yhteistyösopimuksen videopalaverisovellus Zoomin taustayhtiön kanssa. Sopimuksen myötä Softpixin SPX Graphics -sovellus lanseeraraan Zoomin sovelluskaupassa.

Softpixin kehittämällä teknologialla Zoomin käyttäjät voivat lisätä videostriimeihinsä televisio-ohjelmista tuttuja logoja, grafiikoita ja selitetekstejä. Ominaisuuksien tavoitteena on kehittää entisestään Zoomin sisällöntuottajien lähetyksiä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Sopimus Zoomin kanssa on Softpixille hyvin merkittävä, sillä nyt myös normaalit kuluttajat pääsevät käyttämään suomalaisyrityksen työkaluja. 

– Tähän asti palvelumme käyttäjät ovat olleet ammattikäyttäjiä, jotka ymmärtävät teknologiaa syvällisesti. Zoom-sovelluksemme tekee palvelusta kuluttajatuotteen, mikä muuttaa sen luonnetta. Meidän täytyy satsata siihen, että visuaalisia elementtejä on helppo lisätä tuote-esittelyyn, yrityspresentaatioon tai vaikka nettijoogatunnille, sanoo Softpixin perustajaosakas Tuomo Kulomaa (kuvassa oikealla) tiedotteessa.

Softpixin asiakkaisiin kuuluvat ennestään muun muassa BBC, Yle, Nelonen Media ja Veikkaus.

Tältä näyttää Softpixin kehittämä grafiikka. Kuva: Softpix Oy

Zoom-sopimuksessa ajatuksena on, että kehittäjäyhteisö tuottaa graafisia ilmeitä SPX Graphicsiin, josta Zoomin käyttäjät voivat ostaa niitä omaan käyttöönsä.

– Tavoite on tehdä suorien lähetysten graafisten ilmeiden hankkimisen prosessista huomattavasti helpompaa kuin mitä se tänä päivänä on, Kulomaa jatkaa.

Softpixissä uskotaan vahvasti striimausmarkkinoiden kasvuun, joka oli hurjaa pandemia-aikana, kun yritykset siirtyivät etätöihin. Esimerkiksi Zoomin käyttäjämäärä kasvoi parissa vuodessa tuhansilla prosenteilla, ja sen taustayhtiön arvo oli parhaimmillaan noin viisinkertainen verrattuna koronaa edeltäneeseen aikaan.

– Olemme innoissamme päästessämme aloittamaan tätä yhteistä matkaa Zoomin kanssa. Liikkuvan kuvan käyttö lisääntyy niin yritysviestinnässä, opetuksessa, henkilöbrändin rakentamisessa kuin markkinoinnissakin. Helppokäyttöisen grafiikkasovelluksen puuttuminen markkinoilta on hidastanut ammattimaisen toiminnan kehittymistä. Tähän tarpeeseen SPX tuo ratkaisun. Softpixin asiakkaita ja yhteistyökumppaneita ovat tulevaisuudessa niin yritykset, kuluttajat kuin myös alan palveluntarjoajat, povaa Softpixin toimitusjohtaja ja osakas Atte Varsta (kuvassa vasemmalla).