Kuva: Canva Pty Ltd.
Ilmiöt

Z-sukupolvi ei shoppaile edellisten sukupolvien tapaan – näistä somekanavista pohjoismaiset kuluttajat löytävät tuotteita

30.4.2025 12:32
Mikko Perttunen
Jopa kolme neljästä Z-sukupolven edustajasta löytää tuotteita somealustoilta.

Youtube, Instagram ja Tiktok ovat uuden sukupolven kuluttajien tärkeimpiä kauppapaikkoja, selviää Salesforcen tuoreesta Connected Shoppers Report -tutkimuksesta.

Tutkimukseen vastasi 8 350 kuluttajaa ja 1 700 vähittäiskaupan päättäjää 21 maasta, mukaan lukien Suomesta.

53 prosenttia kaikista kuluttajista löytää tällä hetkellä tuotteita sosiaalisen median kautta, mikä on 15 prosenttia enemmän kuin samassa tutkimuksessa vuonna 2023.

Z-sukupolvelle, eli 1990-luvun puolivälin ja 2010-luvun alun välillä syntyneille nuorille, sosiaalisesta mediasta on tullut yleisin tapa löytää uusia tuotteita. Kolme neljästä Z-sukupolven edustajasta käyttää some-alustoja tuotteiden löytämiseen.

Pohjoismaissa tärkein kanava tuotteiden löytämiseen on Youtube, jota seuraavat suosiossa Instagram, Facebook ja Tiktok.

MAINOS

Tiktok on erityisesti nuorten suosiossa, sillä neljä kymmenestä nuoresta käyttää Tiktokia tuotteiden etsimiseen, kun ennen vuotta 1965 syntyneistä näin tekee vain neljä prosenttia.

Ostoksia tehdään myös suoraan sosiaalisen median alustoilta. Neljä kymmenestä Z-sukupolven edustajasta on tehnyt ostoksia sosiaalisen median kautta poistumatta lainkaan some-alustalta.

– Z-sukupolvi ei shoppaile kuten aiemmat sukupolvet. He asioivat mobiililaitteilla ja haluavat pysyä valitsemissaan kanavissa. He arvostavat aitoja kohtaamisia ja kuuntelevat mieluummin luotettavia lähteitä kuin brändien kiillotettuja mainoslauseita. Yrityksillä, jotka tämän ymmärtävät ja hyödyntävät viestintästrategiassaan, on paljon voitettavaa, Salesforce Suomen digitaalisen liiketoiminnan johtaja Uchenna Väänänen kertoo tiedotteessa.

Sosiaalisen median alustat, joista pohjoismaiset kuluttajat löytävät uusia tuotteita:

YouTube (37 %)

Instagram (33 %)

Facebook (30 %)

TikTok (20 %)

Pinterest (17 %)

Reddit (12 %)

Snapchat (11 %)

WhatsApp (9 %)

Facebook Messenger (6 %)

Twitch (1 %)

Salesforcen Connected Shoppers Report -tutkimus perustuu kahteen anonyymiin kyselytutkimukseen, jotka toteutettiin 27. marraskuuta–26. joulukuuta 2024.

Tutkimuksiin osallistui yhteensä 8 350 kuluttajaa ja 1 700 vähittäiskaupan päättäjää maailmanlaajuisesti.

Pohjoismaista vastaajia oli 500 kuluttajaa ja 100 päättäjää.

MAINOS