Luovuus

YouTube Works Awards -finalistit julkaistu: mukana Nord DDB Helsingin kampanja

6.4.2023 11:07
Satu Hurme
Finaalissa olevan suomalaiskampanja on kerännyt huomiota ympäri maailmaa.

Pohjoismaisen YouTube Works Awardsin finalistien joukossa on yksi työ Suomesta. Nord DDB:n ja McDonald’sin Yhdemmäisyys kuuluu kaikille -kampanjassa korostuvat inklusiivisuus ja yhdenvertaisuus. 

Kampanja toteutettiin yhteistyössä viittomakielinen rapartisti Signmark (Marko Vuoriheimo) kanssa. Signmark versioi McDonald’sin I’m lovin’ it -jinglestä viittomakielisen version. Kappaleesta päädyttiin tekemään myös kokonainen viittomakielinen musiikkivideo YouTubeen.

– Kuuron artistin ja viittomakielen kanssa työskenteleminen oli todella opettavaa. Musiikkivideo on YouTubessa tunnettu videomuoto, mutta halusimme, että se on mahdollisimman monelle saavutettava. Pyrimme visuaalisesti välittämään Mäkkärin globaalisti tunnetun jinglen tunnelmaa, joka on aikaisemmin ollut kuurojen yhteisölle saavuttamaton, sanoo AD Matti Räty tiedotteessa.

Kampanjan on saavuttanut laajaa huomiota kansainvälisestikin, mutta myös sen tulokset puhuvat puolestaan. Kampanjan avulla “the McDonald's brand is for someone like me” -mittarissa saavutettiin 12 prosentin kasvu. Kampanjan ansaitun median tavoittavuus on yli 52 miljoonaa henkilöä.

– YouTube oli tähän kampanjaan loistava alusta, sillä pystyimme hyödyntämään kanavan tarjoamia mainosmuotoja monipuolisesti. Saimme tuotua viestiä esiin sekä lyhyiden että pidempien videomainosten kautta, mutta hyödynsimme lisäksi myös YouTuben audiomainontaa, kertoo Food Folk Suomen Digital Campaign Manager Laura Linna tiedotteessa.

Kilpailun palkintogaala järjestetään Tukholmassa toukokuun alussa.

YouTube Works Awards -finalistit

Creative Innovation

Elkjøp x Minecraft Urban Miner – Asiakas: Elkjøp / Tekijät: Carat, Nord DDB

The Desk Snatch Pre-Rolls – Asiakas: SMS Evoko / Tekijät: Animal, Curamando, Rulla Bandet

Togetherness Starts with Understanding – Asiakas: McDonald’s Finland / Tekijät: Nord DDB

Inte för alla (Not for everyone) – Asiakas: Matsmart / Tekijät: TBWA

Familjen Jarny ställer om – Asiakas: E.ON / Tekijät: BBDO Nordics, Publicis Media

Masterful Media Planning

The Desk Snatch Pre-Rolls – Asiakas: SMS Evoko / Tekijät: Animal, Curamando, Rulla Bandet

Household finances are super exciting! Season 4 – Asiakas: SBAB  / Tekijät: Helgeson Moll, Dos Gallinas Palma & Precis Digital

For all women’s rights – Asiakas: Terrafem / Tekijät: The Amazing Society

4 Million Subscribers can’t be wrong? – Asiakas/Tekijät: Unisport A/S

Familjen Jarny ställer om – Asiakas: E.ON / Tekijät: BBDO Nordics, Publicis Media

Action Driver

Familjen Jarny ställer om – Asiakas: E.ON / Tekijät: BBDO Nordics, Publicis Media

For all women’s rights – Asiakas: Terrafem / Tekijät: The Amazing Society

Deals stuck in time – Asiakas: McDonald’s Sweden / Tekijät: Nord DDB, OMD, Prime

The Golden Number – Asiakas: McDonald’s Sweden / Tekijät: Nord DDB, OMD, Prime

Brands as Creators

4 Million Subscribers can’t be wrong? – Asiakas/Tekijät: Unisport A/S

Erik and Oskar renovate – Asiakas: Obs BYGG / Coop /Tekijät: PHD

The Desk Snatch Pre-Rolls – Asiakas: SMS Evoko / Tekijät: Animal, Curamando, Rulla Bandet

Familjen Jarny ställer om – Asiakas: E.ON / Tekijät: BBDO Nordics, Publicis Media

Lue myös:

YouTube Works Awards -mainoskilpailu laajenee Suomeen: "Videomainonta kehittyy käsi kädessä kuluttajien käyttäytymisen kanssa"