Brändit

ūüĒć Yli sadan miljoonan euron liikevaihtoon ylt√§nyt Framery kaupallisti puhelinkopit ensimm√§isen√§ maailmassa ‚Äď N√§in ‚Äúyksi Suomen upeimmin rakennetuista br√§ndeist√§‚ÄĚ onnistui siin√§

Yrityksen taustalta löytyy johtoporras, joka arvostaa markkinoinnin korkealle.
Kuva:
Framery
ūüĒć Yli sadan miljoonan euron liikevaihtoon ylt√§nyt Framery kaupallisti puhelinkopit ensimm√§isen√§ maailmassa ‚Äď N√§in ‚Äúyksi Suomen upeimmin rakennetuista br√§ndeist√§‚ÄĚ onnistui siin√§

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

√Ą√§nieristettyj√§ puhelinkoppeja valmistava tamperelaisyritys Framery on toimistokalustealalla tunnettu toimija ymp√§ri maailman, mutta tavalliset tallaajat tuskin osaavat sanoa yrityksest√§ paljoakaan ‚Äď jos mit√§√§n. Se on tyypillist√§ B2B-yrityksille, mutta jos yritys on alansa markkinajohtaja maailmassa, luulisi tunnettuuden olevan korkealla my√∂s kuluttajien keskuudessa.

Framery ei ole mikään täysi tuntemattomuus, mutta kun tunnettuutta peilaa yrityksen lukuihin, voidaan asiaa hieman ihmetellä. Vuonna 2019 yrityksen liikevaihto nousi yli 100 miljoonaan euroon. Ensimmäinen koronavuosi toi selvää laskua, mutta tänä vuonna myynti nousee taas lähemmäksi 100 miljoonaa. Ensi vuonna satasen pitäisi paukkua kirkkaasti. Tänä vuonna yrityksen henkilöstömäärä nousi jo yli 400:ään.

Frameryn asiakkaisiin kuuluu maailman tunnetuimpia brändejä, kuten Microsoft, Vodafone, Siemens, McDonald’s, LinkedIn ja Twitter. Harva suomalaisyritys saa tällaista kattausta asiakasportfolioonsa.

Siitäkin huolimatta tunnettuus on jäänyt suuressa kuvassa pieneksi. Se ei tosin ole yritykselle mikään iso ongelma, sillä oman kohderyhmänsä silmissä Framery on huippubrändi, joka ei esittelyjä kaipaa. Tunnettuuden laajentaminen kohderyhmän ulkopuolelle on edessä tulevaisuudessa.

Frameryn tarina on kuitenkin huippumielenkiintoinen, ja se ansaitsee tulla kuulluksi. Onhan kyseessä kuitenkin valtavan suuri veronmaksaja, jotka eivät aina saa tarpeeksi kunniaa siitä, miten ne vaikuttavat yhteiskuntaan.

Mielenkiintoisin kysymys lienee, miten Framery onnistui kaupallistamaan puhelinkopit ensimmäisenä maailmassa? Yksinkertainen vastaus on: Framery osasi tuoda tarpeen ilmi, rakentaa laadukkaan tuotteen ja myydä sitä.

Kaikessa palataan yrityksen brändiin. Brändiä on koko ajan hoidettu huolella ja rakennettu systemaattisesti, mikä on vahvan tuloksen yksi päätekijöistä. Eräs suomalaisen markkinoinnin huippunimi sanoi MarkkinointiUutisille, että Framery on "yksi Suomen upeimmin rakennetuista brändeistä ja samaan aikaan yksi parhaiten varjeltuja salaisuuksia".

Brändityöstä on ehtinyt tulla vuosien saatossa jo monia tunnustuksia. Viimeisimpänä Framery palkittiin kansainvälisessä viestintäkisassa ICCO Global Awardsissa, jossa palkittiin yrityksen alkuvuoden tuotelanseeraus. Kampanjaa oli Suomesta kehittämässä sosiaalisen median toimisto Kurio. Aiemmin palkintoja on tullut muun muassa tuotteiden designista sekä yrityksen kasvustrategiasta ja kansainvälistymisestä.

Markkinoijia tietenkin kiinnostaa, miten Framery on onnistunut rakentamaan brändin, jota kilpailijat kadehtivat? Frameryn markkinointijohtaja Daniela Tjederin mukaan yksi avaintekijöistä on yrityksen sisällä oleva arvostus brändiä ja markkinointia kohtaan, mikä lähtee ylimmistä johtoportaasta.

‚Äď Toimitusjohtajan lis√§ksi koko yrityksen hallitus haluaa, ett√§ markkinointiin panostetaan. He uskovat markkinoinnin ja br√§ndin voimaan. Niit√§ ei n√§hd√§ firman kasvun tukifunktioina tai kuluer√§n√§, vaan investointeina, jotka luovat arvoa sek√§ lyhyell√§ ett√§ pitk√§ll√§ t√§ht√§imell√§. T√§m√§ ei todellakaan ole itsest√§√§nselvyys, Tjeder painottaa.

Daniela Tjeder jakaa kiitosta yrityksen johdolle, joka on alusta lähtien ymmärtänyt markkinoinnin arvon. Kuva: Framery

Tarvetta ei tarvitse luoda keinotekoisesti

Frameryn etuna on ollut alusta lähtien tuotteen tarkoitus. Miljoonissa yrityksissä työskennellään avokonttoreissa, joissa ihmiset haluavat rauhaa muun muassa puheluiden hoitamiseen. Toisin sanoen tuotteelle on ollut koko ajan tarvetta.

Frameryn tehtäväksi on jäänyt viestiä asiasta niin, että jokaisessa yrityksessä ymmärretään, että he oikeasti tarvitsevat äänieristettyjä puhelinkoppeja.

‚Äď Meid√§n ei ole tarvinnut luoda tarvetta keinotekoisesti, vaan olemme avanneet tarvetta. Maailma on t√§ynn√§ toimistoissa ty√∂skentelevi√§ ihmisi√§, jotka eiv√§t v√§ltt√§m√§tt√§ tiedosta ongelmaa ja tarvetta, Tjeder sanoo.

Usein tällaiset tuotteet keksitään nimenomaan yrityksen perustajien tarpeesta. Niin myös Framerynkin tapauksessa. Samu Hällfors ja Vesa-Matti Marjamäki olivat reilu 10 vuotta sitten töissä koodaajina ohjelmistoyrityksessä, jossa he kyllästyivät heidän pomonsa ainaiseen puhelimessa hölöttämiseen. Kun Hällfors ja Marjamäki nostivat asian esiin, pomo käski hankkia työpaikalle puhelinkopin, mutta ongelmana oli, ettei markkinoilta löytynyt sellaista. Niinpä Hällfors ja Marjamäki irtisanoutuivat ja perustivat Frameryn ratkomaan ongelmaa. Myöhemmin yrityksen omistajaksi lähti myös heidän entinen pomonsa.

Onnellisuus viestinnän kärkenä

Frameryn brändi on aina halunnut olla erilainen. Tjeder kertookin, että alalla yritys tunnetaan toimijana, joka tekee asiat eri tavalla kuin muut.

Kun kilpailijat puhuvat koppien äänettömyydestä, Framery puhuu onnellisuudesta.

‚Äď Mottomme on ‚Äúserious about happiness‚ÄĚ. ‚ÄúSerious‚ÄĚ tarkoittaa laadukasta tuotetta ja ‚Äúhappiness‚ÄĚ sit√§, ett√§ tuotteemme parantaa ty√∂hyvinvointia ja lis√§√§ onnellisuutta. Onnelliset ty√∂ntekij√§t ovat keskim√§√§rin tehokkaampia kuin ne, jotka eiv√§t ole yht√§ onnellisia.

Eroa kilpailijoiden markkinointiin pyritään tekemään koko ajan.

‚Äď Aluksi pit√§√§ luoda br√§nditunnettuutta, mutta kun siin√§ onnistuu, voi alkaa ottaa pieni√§ riskej√§ ja rikkoa rajoja.

Rajojen rikkomista nähtiin muun muassa ICCO Global Awardsissa palkitussa tuotelanseerauksessa: perinteisesti alalla tuotteet lanseerataan messuilla, jolloin jälleenmyyjät saavat tuotteista tiedon. Tällä kertaa Framery teki lanseerauksen yhdessä jälleenmyyjien kanssa. Jälleenmyyjät saivat tarvittavat tiedot ja ohjeet paria viikkoa ennen lanseerausta.

‚Äď Lanseeraus ylitti kaikki odotukset. Ranskasta er√§s kilpailijamme kysyi, miten saimme koko alan sekaisin lanseerauksellamme, Tjeder naureskelee.

Katso Frameryn brändifilmi tästä:

Tuote keskiössä

Frameryn brändin rakentamisessa on panostettu moniin asioihin, ja vahva kokonaisuus syntyykin monien pienien, hyvin hoidettujen asioiden summana.

Tjeder kuitenkin muistuttaa, että vahvan brändin keskiössä on aina vahva tuote. Frameryn kopit ovat designiltaan näyttäviä, mutta ne ovat oikeasti myös toimivia ja täyttävät lupauksensa.

‚Äď Asiakkaat ovat tyytyv√§isi√§, eli tuote toimii. Se on ykk√∂sjuttu. Puhelinkoppimme oikeasti erist√§v√§t √§√§nt√§. √Ą√§ni ei vuoda ulkoa sis√§lle tai sis√§lt√§ ulos. Samaan aikaan niiss√§ kuitenkin kiert√§√§ ilma hyvin.

Asiakkaat ovat tyytyväisiä, eli tuote toimii. Se on ykkösjuttu.

Tuotteen ohella Tjeder nostaa brändin keskiöön jo mainitut tarpeen sekä brändin rakentamiseen tehdyt isot panostukset. Lopuksi hän vielä mainitsee yhtiön tärkeimmän voimavaran, henkilöstön.

‚Äď Olemme palkanneet oikeita henkil√∂it√§. Sellaisia, jotka ty√∂skentelev√§t br√§ndille ja yritykselle intohimoisesti, Tjeder painottaa.

Yrityksen työntekijöiden innostaminen ja motivointi on toinen oma taitolajinsa, ja sekin näyttää Framerylta onnistuvan. Tällaisilla toimintatavoilla ei ole ihme, että tamperelaisyritys on entistä vahvemmin kasvun tiellä. Markkinaa on vasta raapaistu, ja kakusta on suurin osa jäljellä. Aika näyttää, kuinka ison siivun Framery kakusta ottaa ja kuinka monen sadan miljoonan euron tai miljardien eurojen liikevaihtoa yritys pyörittää tulevaisuudessa. Ainakin brändin pohja on rakennettu vankaksi, mikä mahdollistaa vahvan kasvun tulevaisuudessakin ja sen, että kohta yritys voidaan tuntea merkittävänä toimijana myös kohderyhmän ulkopuolella.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa