Emmi Ekilä
Kolumni

Yksi vähemmistö loistaa poissaolollaan markkinoinnin kuvastossa, vaikka moninaisuus lisääntyy

16.1.2023 7:00
Leena Komulainen
Suomen romanit ovat maamme vanhin etninen vähemmistö, mutta he eivät silti kelpaa mainoksiin, kirjoittaa Leena Komulainen.

Markkinointiviestinnän kuvasto on vuosi vuodelta inklusiivisempaa, ja esimerkiksi suomalaisuus esitetään mainonnassa nykyään moninaisemmin kuin koskaan ennen. Ankeinkaan jääräsiipi tai kiihkeinkään suvaitsevaisuuden vastustaja ei saa enää niin helposti kohua aikaan siitä tosiasiasta, että suomalaisuus ei ole pelkkää pellavapäisyyttä ja sinisilmäisyyttä, vaan myös paljon muuta.

Kaikesta kehityksestä huolimatta yhden etnisen ryhmän representaatio uupuu kuvastosta kokonaan. Maamme vanhin etninen vähemmistö, Suomen romanit, eivät tunnu kelpaavan yhdenkään brändin mainoksiin.

Kuvastot rakentavat paitsi yksilöllistä myös kansallisidentiteettiä, ylpeyttä ja halua kuulua yhteiskunnan rakentajiin tasavertaisesti yhdessä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Vuonna 2007 taiteilija Irmeli Huhtala teki valokuvasarjan, joka perustui uusiin versioihin silloisista tutuista mainoskuvista. Kuvien pääosaan oli vaihdettu romani. Teossarja herätti jonkin verran keskustelua, mutta ei käynnistänyt muutosta. Aihetta sivuttiin Voimassa kymmenen vuotta myöhemmin, mutta sanat jäivät tälläkin kertaa odottamaan tekoja.

Aihe ei ole vähäpätöinen, vaan osa merkittävää rakenteellista ilmiötä. On kiistatonta, että markkinointiviestinnän kuvasto on merkittävä osa populaarikulttuuria, joka taas osaltaan kertoo kaikelle kansalle, ketkä kuuluvat yhteiskuntaamme ja ketkä eivät. Kuvastot rakentavat paitsi yksilöllistä myös kansallisidentiteettiä, ylpeyttä ja halua kuulua yhteiskunnan rakentajiin tasavertaisesti yhdessä.

Tiedän ja olen kuullut, että romaneille on kyllä vuosien varrella yritetty luoda rooleja markkinointiviestinnän tarinoihin ja kuvastoihin. Jossain kohtaa päätöksentekoa joku on kuitenkin kerta toisensa jälkeen päättänyt toisin.

Jokainen markkinointialan ammattilainen on varmasti huolissaan syrjäytymisestä ja sen lieveilmiöistä. Jokainen täyspäinen alallamme on varmasti huolissaan myös rasismin lisääntymisestä. Turvallinen demokratia kun rakentuu hyvinvoinnista, yhteen hiileen puhaltamisesta ja kaikkien osallisuudesta. Pelkästään näiden seikkojen pitäisi saada meidät varmistamaan, että emme itse jätä ketään ulkopuolelle.

Suuri kiitos Suomen Romaniyhdistyksen Päivi Majaniemelle kolumnin kommentoinnista ja aiheen taustoittamisesta.

Leena Komulainen on toimitusjohtaja ja kirjailija, joka uskoo arvopohjaiseen ja ihmislähtöiseen johtamiseen ja brändinrakennukseen. Kolumneissa käsitellään muun muassa alan ajankohtaisia ilmiöitä sekä markkinoinnin ja merkityksellisyyden suhdetta.