Tara Clark / Unsplash
Ilmiöt

Yhä useampi suomalainen vähentää kulutustaan – vahvat brändit ja suomalaiset tuotteet kuluttajien suosiossa

20.3.2023 14:34
Satu Hurme
41 prosenttia kuluttajista kertoo vähentäneensä kulutustaan selvästi hintojen nousun myötä. Nyt myös hyvätuloiset ovat alkaneet säästää ruokaostoksilla.

Mainostoimisto Dagmarin Muuttuva kuluttaja 2023 -tutkimuksen mukaan 1,8 miljoonaa suomalaista on vähentänyt merkittävästi kulutustaan. Merkittävästi säästävien määrä on noussut viime elokuusta 200 000 henkilöllä.

Yli puolet suomalaisista säästää nyt ruokaostoksilla. Reilu kolmannes on vähentänyt elintarvikkeiden, päivittäistavaroiden ja palveluiden kulutusta. Lähes 60 prosenttia on lisännyt tarjoustuotteiden ja 52 prosenttia punalaputettujen tuotteiden ostoa.

– Elintarvikkeet muodostavat ison osan ihmisten kulutuksesta. Ruokakaupassa säästäminen ei ole ihme, sillä oman ostoskorin sisältöön pystyy vaikuttamaan helposti ja vaikutukset näkyvät lompakossa heti. Ruoanlaitto kotona jatkuu edelleen korona-ajan takaiseen arkeen verrattuna, joten jokainen kaupassa käynti tai kauppakassin tilaaminen kotiin on uusi mahdollisuus säästää, sanoo Dagmarin Customer Insight Director Kirsi Laakso tiedotteessa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Tuoreesta tutkimuksesta käy nyt ilmi, että myös kaikista hyvätuloisimmat säästävät elintarvikkeista. Tutkimuksessa ylin tuloluokka oli yli 70 000 euroa vuodessa tienaavat. Heistä lähes puolet ostaa tarjoustuotteita enemmän kuin ennen. Punalaputettujen tuotteiden kulutusta on lisännyt 42 prosenttia tuloluokasta.

Vaikka kuluttajahinnat nousevat ja ihmiset säästävät, tietyt tuotteet ja brändit pärjäävät hintapaineessa. Tutkimuksen mukaan suomalaisille on edelleen tärkeää tuotteiden kotimaisuus ja terveellisyys. 29 prosenttia vastanneista kertoo jopa lisänneensä terveellisten tuotteiden kulutusta. Noin kolmannekselle kuluttajista on tärkeää, että tuotteet on valmistettu Suomessa ja niiden raaka-aineet ovat kotimaisia.

Myös brändillä on merkitystä kuluttajien ostopäätöksiin.

– Vahva brändi on yksi parhaimmista selviytymiskeinoista halvan hinnan paineessa. Vahvalla brändillä voi taantumassakin pyytää korkeampaa hintaa. Vaikka kuluttajat haluavat olla järkeviä ja taloudellisia, ostopäätöksissä heitä ohjaa edelleen tunne, Laakso sanoo.

Tutkimukseen osallistuneet nimesivät brändejä, joille he ovat uskollisia. Eniten mainintoja saivat Valio, Pirkka ja Fazer.

Lue myös:

Suomalaisten huoli kasvavien menojen vaikutuksesta hyvinvointiin kasvaa