Luovuus

WARC listasi viime vuoden parhaat kampanjat, toimistot, brändit ja mainostajat

Burger King oli yksi viime vuoden menestyneimmistä brändeistä. Konserneista eniten juhlan aihetta sai WPP.
Kuva:
Unsplash/Ismail Hadine
WARC listasi viime vuoden parhaat kampanjat, toimistot, brändit ja mainostajat

Markkinoinnin asiantuntijaorganisaatio WARC on julkistanut perinteisen listauksensa viime vuoden menestyneimmistä kampanjoista, toimistoista, brändeistä ja mainostajista. Listauksissa pisteet jaetaan alan kansainvälisten kilpailujen tulosten perusteella, joten rankingit kertovat eri töiden ja tekijöiden tasaisesta menestyksestä.

WARC listaa töitä ja tekijöitä kolmessa eri sarjassa, jotka ovat luovuus, media ja tehokkuus.

Yksittäisistä brändeistä yksi menestyneimmistä oli pikaruokaketju Burger King, joka loisti etenkin luovuutta mittaavassa Creative 100 -sarjassa. BK oli menestynein brändi kilpailuissa, ja BK:n Moldy Whopper -kampanja keräsi keskimäärin parhaat tulokset eri kilpailuissa. Kampanja-kategoriassa myös toinen sija meni BK:lle, kun toiseksi menestynein oli Stevenage Challenge -kampanja. Burger Kingin emoyhtiö Restaurant Brands International puolestaan oli menestynein mainostaja.

Creative 100 -sarjassa toimistoverkostoista juhli Ogilvy, johon kuuluva DAVID MIAMI -toimisto voitti toimisto-kategorian. Kyseinen toimisto oli mukana tekemässä BK:n Moldy Whopperia. Ogilvy menestyi parhaiten toimistoverkostoista, ja Ogilvyn emoyhtiö WPP oli menestynein konserni.

WPP oli menestynein konserni myös sarjoissa Media 100 ja tehokkuutta mittaavassa Effective 100:ssa. Mediasarjassa WPP:n mediakumppani Mindshare Worldwide oli palkituin mediatoimistoverkosto, ja verkostoon kuuluva Mindshare Shanghai oli palkituin mediatoimisto.

Mediasarjan palkituin brändi oli pikaruokaketju McDonald’s ja palkituin mainostaja bränditalo Unilever. Kaksikko nappasi ykkössijat myös Effective 100 -sarjassa samoissa kategorioissa.

McCann Worldgroup oli palkituin toimistoverkosto Effective 100 -sarjassa, ja paras luova toimisto oli McCann Dubai. Paras mediatoimisto oli Dentsun Carat London ja paras digitoimisto GroupM:n Ingage Istanbul.

Kun kaikissa sarjoissa tehdään vertailua maittain, Yhdysvallat oli selvästi menestynein voittaen kaikki kolme sarjaa. Suomi oli Creative 100 -sarjassa 33:s, Media 100 -sarjassa 32:s ja Effective 100 -sarjassa 41:s.

Suomalaistoimistoista ainoana listoille pääsi Dentsuun kuuluva Carat, joka oli mediatoimisto-kategoriassa 49:s. Yksikään suomalaisbrändi ei yltänyt listoille.

Kaikki tulokset löydät WARC:n verkkosivuilta.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa