Kuvakaappaus YouTubesta
Mainonta

Voitto-mainoselokuvakilpailun voittajat selvillä: Kiinteistömaailma vei pääpalkinnon

18.3.2021 17:30
Toni Rajamäki
Vuoden 2020 parhaat mainoselokuvat julkistettiin torstaina.

Vuoden 2020 Voitto-mainoselokuvakilpailun Grand Prix -palkinnon eli pääpalkinnon vei Kiinteistömaailma mainosfilmillään Elämän jännittäviin muutoksiin. Työn taustalla ovat mainostoimisto Motley ja tuotantoyhtiö Tonto Helsinki.

– Kaunis, mittaansa suurempi tarina, missä ymmärrys osoitetaan teoilla eikä sanoilla. Hienovaraisesti aikaan sidottu. Mainostajalle hatunnosto uskalluksesta: tämä on mainontaa, ei viestintää, ja brändin rakentamista parhaasta päästä, sanoo tuomariston puheenjohtaja Mika Sylvin tiedotteessa.

Yleisessä sarjassa voiton nappasi Veikkauksen Värit heräävät elämään -mainos, jonka takana ovat mainostoimisto Miltton ja tuotantoyhtiö Otto Tuotanto. Mainos voitti myös Musiikki- ja äänisuunnittelu -sarjan.

Kilpailun palkintorohmuna oli Lidl, joka voitti kolme pystiä: Lidlin Ruusunen-mainos voitti Yleisön parhaat sekunnit -palkinnon ja Yleisen sarjan pronssin. Kauppajätin Kesälaif-mainos puolestaan voitti pronssia Online-video-kategoriassa. Ruususen taustalla ovat mainostoimisto Folk Finland ja Otto Tuotanto. Kesälaifista vastasi niin ikään Folk Finland, mutta tuotantoyhtiönä oli Directors Guild.

Vuoden mainostajaksi valittiin McDonald’s, joka hyödynsi mallikkaasti television kasvaneen tavoittavuuden ja kertoi vaikuttavasti vahvuuksistaan haastavassa maailmantilanteessa.

– Panostamme erittäin vahvasti liikkuvaan kuvaan, koska se toimii. Tulokset puhuvat puolestaan:  Total TV-mainonta toimii erittäin hyvin. Teimme viime vuonna myyntiennätyksen ja paransimme keskeisiä brändiattribuuttejamme. Mainonnan mittaus on meille erittäin tärkeää, koska käytämme  McDonald’s-yrittäjien rahoja, sanoo McDonald’s Suomen markkinointijohtaja Mats Nyström.

Vuoden tuotantoyhtiönä palkittiin Otto Tuotanto.

Voitti-kilpailun järjestävät Suomen kaupallisten televisioiden yhteinen toimielin Screenforce Finland ja kotimaisten av-sisällöntuottajien edunvalvonta- ja  tekijänoikeusjärjestö Audiovisual Producers Finland – APFI.

Voitto-mainoselokuvakilpailun 2020 palkitut:

Grand Prix’n voittaja: 

Työ: Elämän jännittäviin muutoksiin 
Mainostaja: Kiinteistömaailma 
Mainostoimisto: Motley 
Tuotantoyhtiö: Tonto Helsinki 

Yleinen sarja: 

Kulta: 
Työ: Värit heräävät elämään 
Mainostaja: Veikkaus 
Mainostoimisto: Miltton 
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto 

Hopea: 
Työ: Kierros ympäri 
Mainostaja: Piklas 
Mainostoimisto: Folk Finland 
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto 

Pronssi: 
Työ: Ruusunen 
Mainostaja: Lidl Suomi 
Mainostoimisto: Folk Finland 
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto 

Online-video: 

Kulta: 
Työ: Tyrni-Heinonen 
Mainostaja: 9 
Mainostoimisto: Snacksize 
Tuotantoyhtiö: Snacksize 

Hopea: 
Työ: Oisko aika aikuistua? 
Mainostaja: Opiskelijan K-plussa 
Mainostoimisto: Parcero Marketing Partners 
Tuotantoyhtiö: Tonto Helsinki 

Pronssi: 
Työ: Kesälaif 
Mainostaja: Lidl Suomi
Mainostoimisto: Folk Finland 
Tuotantoyhtiö: 
Directors Guild 

Yhteiskunnallinen ja kulttuurisarja: 

Työ: Veteraanin päiväkäsky 
Mainostaja: Suomen Sotaveteraaniliitto 
Mainostoimisto: Folk Finland 
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto 

Musiikki ja äänisuunnittelu: 

Työ: Värit heräävät elämään 
Mainostaja: Veikkaus 
Mainostoimisto: Miltton 
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto 

Vuoden tuotantoyhtiö:

Otto Tuotanto 

Vuoden ohjaaja:

Nalle Sjöblad 

Vuoden mainostaja:

McDonald’s 

Yleisön Parhaat Sekunnit 

Työ: Ruusunen 
Mainostaja: Lidl Suomi 
Mainostoimisto: Folk Finland 
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto 

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)