Kuva: Canva Pty Ltd.
Brändit

Visit Finlandin strategian keskiössä matkailun kestävä kasvu

12.11.2025 10:00
Mikko Perttunen
Toimintasuunnitelmassa on viisi fokusaluetta.

Visit Finlandin strateginen toimintasuunnitelma vuosille 2026–2030 julkaistiin syyskuun lopussa.

Uusi toimintasuunnitelma luo perustan Visit Finlandin tulevien vuosien työlle, jonka tavoitteena on tuottaa mahdollisimman suurta lisäarvoa suomalaiselle matkailuelinkeinolle.

MAINOS
MAINOS

Strateginen päämäärä liittyy siihen, että Suomeen saadaan talouskasvua kansainvälisestä matkailusta.

Menestys rakentuu Visit Finlandin strategiassa kahden peruspilarin varaan: matkailun tulee kasvaa kestävästi ja yhteistyössä koko matkailuelinkeinon kanssa. Menestystä ei mitata yöpymisten kasvulla, vaan kasvavina vientituloina ja verokertymänä. Kasvu edellyttää myös koko toimialan yhteen hiileen puhaltamista. Keskinäisen kilpailun sijasta on keskityttävä yhteiseen ja toisia täydentävään tekemiseen.

Toimintasuunnitelmassa on viisi strategista fokusaluetta: näkyvä ja erottuva maabrändi, yhteinen kasvuvisio ja selkeät roolit, kysynnän kasvattaminen, kasvupotentiaalin realisointi ja uudet mahdollisuudet sekä tieto kasvun tukena.

Lue myös: Ruoka on matkailumarkkinoinnissa yhä tärkeämpi tekijä – Suomi ei kuulu vielä kärkikohteisiin