
Viestinnän taidot koetaan työssä menestymisen kannalta olennaisiksi. Viestintäosaamisen arvostus onkin eri toimialoilla suurta, selviää YTK:n ja viestinnän ammattilaisten järjestö Procomin yhteistyössä tekemästä kyselystä.
Vastaajista viestintätaitoja pitää työssään menestymisen kannalta erittäin tärkeinä 41 prosenttia ja melko tärkeänä 33 prosenttia vastaajista. Erittäin tärkeänä viestintätaitoja pidetään työssä menestymisen kannalta etenkin mainos- ja markkinointialalla (64 %), pankki-, vakuutus- ja rahoitusalalla (60 %), sekä lakialalla (57 %).
Vastaajista valtaosa kokee, että heidän viestintätaitonsa riittävät työssä menestymiseen ainakin useimmiten, mutta vain 13 prosenttia kertoo saavansa erittäin hyvin tukea viestintätaitojen kehittämiseen.
– On huolestuttavaa, että 40 prosenttia vastaajista kertoo saavansa vain vähän tai ei lainkaan tukea viestintätaitojensa kehittämiseen. Viestintätaitoja tarvitaan johtamisessa, asiakastyössä ja muutosten läpiviennissä. Samalla viestinnän rooli organisaatioiden kasvun ja maineen rakentamisen tukena on kriittisempi kuin koskaan, Procomin toimitusjohtaja Jarno Forssell kertoo tiedotteessa.
Viestintäalan ammattilaisten arjessa näkyy kuitenkin huoli tulevaisuudesta ja epävarma työllisyystilanne. 78 prosenttia viestintäammattilaisista kertoo olevansa huolissaan alan työttömyyden kasvusta.
Joka kymmenes arvioi joutuvansa työttömäksi seuraavan puolen vuoden aikana, mutta lähes yhtä moni näkee tilanteensa kohenevan ja uskoo työllistyvänsä kokoaikatyöhön. Valtaosa eli 71 prosenttia toimialan vastaajista uskoo kuitenkin työtilanteensa pysyvän ennallaan.
Tekoälyn käyttö on viestintäalalla jo vakiintunutta. 32 prosenttia YTK Jäsenpulssin viestintätoimialan vastaajista kertoo käyttävänsä tekoälyä työssään satunnaisesti, 29 prosenttia säännöllisesti ja 13 prosenttia erittäin paljon. Vain 12 prosenttia ei hyödynnä tekoälyä lainkaan.
YTK Jäsenpulssi
YTK Jäsenpulssi on kaksi kertaa vuodessa toteutettava laaja kyselytutkimus, jossa selvitetään YTK:n jäsenten työelämää, tulevaisuudenodotuksia ja taloudellista tilannetta. Kyselyyn vastataan anonyymisti, mutta vastaajilta kerätään laajat taustatiedot.
Lokakuun 2025 Jäsenpulssiin vastasi 17 543 YTK:n jäsentä.
Kysely toteutettiin 2.–7.10.2025, ja sen virhemarginaali on 95 prosentin luottamustasolla ±0,73 prosenttiyksikköä. Viestintäalan vastaajia oli 132.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä