Gertrūda Valasevičiūtė / Unsplash
Ilmiöt

Viestinnän ammattilaiset suhtautuvat tekoälyavusteiseen sisällöntuotantoon myönteisesti

20.1.2023 11:05
Iina Kansonen
Tuore raportti kertoo, että 60 prosenttia viestijöistä uskoo, että tekoälystä on tulevaisuudessa paljon apua sisällöntuotannossa.

HubSpotin ja MyNewsdeskin tuore State of Nordic PR and Communications -raportti valottaa yhteisöviestinnän ja PR:n trendejä Pohjoismaissa.

Raportista selviää, että viestintäalan ammattilaiset suhtautuvat tekoälyavusteiseen sisällöntuotantoon myönteisesti. 60 prosenttia vastanneista uskoo, että tekoälystä on tulevaisuudessa paljon apua sisällöntuotannossa. Lähes puolet kertoo heidän organisaatiossaan suunniteltavan, että sisällöntuotantoa tehdään nykyistä enemmän tekoälyn avustuksella tulevaisuudessa.

"Suunta on kohti entistä laadukkaampaa sisältöä, jota julkaistaan entistä harvemmin ja entistä tarkemmin valituissa kanavissa."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Vastanneista 61 prosenttia on kuitenkin sitä mieltä, että tekoäly ei pysty tuottamaan yhtä laadukasta sisältöä kuin ihminen.

– Raporttimme mukaan viestintä- ja PR-ammattilaiset tunnistavat tarpeen olla entistä luovempia sisällöntuotannossa, mutta käytännössä niukat budjetit ja aikapula asettavat tekemiselle tiukat rajat. Yksi ratkaisu on tuottaa entistä vähemmän mutta parempaa sisältöä. Melkein kuusi kymmenestä pohjoismaisesta viestintä- ja PR-ammattilaisesta uskoo, että suunta on kohti entistä laadukkaampaa sisältöä, jota julkaistaan entistä harvemmin ja entistä tarkemmin valituissa kanavissa, sanoo HubSpotin Pohjoismaista ja Benelux-alueesta vastaava markkinointipäällikkö Pernilla Jungåker tiedotteessa.

Raportti perustuu trendianalyysiin, asiantuntijahaastatteluihin sekä 450:lle viestintä- ja PR-ammattilaiselle Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa tehtyyn kyselyyn. Aineiston syventämiseksi syvähaastateltiin kuutta viestintä- ja PR-asiantuntijaa.

Nokia Phonesin/HDM Globalin markkinointijohtaja Lars Silberhauer uskoo, että sisällöntuotannon tulevaisuus perustuu ihmisen ja tietokoneen tiiviseen yhteistyöhön.

– Tekoäly on tavattoman tehokasta ja siitä on tulossa luonteeltaan myös entistä luovempaa. Se pystyy kirjoittamaan esimerkiksi runoja, joskin valtaosa niistä on huonoja. Laadun arviointiin tarvitaan ihmisen herkkyyttä. Tekoäly ei myöskään osaa kertoa, miten tulevaisuuden ihmisiin ja maailmaan voi vaikuttaa, koska se on koulutettu nykyhetken aineistolla. Sillä ei ole mielikuvitusta. Kun nämä rajoitukset muistetaan, tekoälyn käyttö tukena sisällöntuotannossa on menestysresepti, Silberhauer sanoo tiedotteessa.