Kotimaassa toimiva verkkokauppa kasvoi alkuvuodesta koko vähittäiskaupan myyntiä nopeammin, selviää Digital Commerce Finlandin, Erikoiskaupan liitto Edun ja Kaupan liiton toteuttamasta Verkkokauppapulssi-kyselystä.
Suomessa toimivien verkkokauppojen online-myynti kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 2,2 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Samaan aikaan koko vähittäiskaupan myynti supistui Tilastokeskuksen mukaan 0,7 prosenttia.
Noin 66 prosenttia verkkokauppiaista odottaa online-myyntinsä kasvavan Suomessa kuluvan vuoden aikana, mutta koko vuotta koskevat myyntiodotukset ovat hieman laskeneet. Helmikuussa 37 prosenttia verkkokaupoista arvioi Suomen-myyntinsä kasvavan jopa yli 10 prosenttia, mutta huhtikuussa näin ennakoi enää 29 prosenttia.
Kotimaassa kasvua odotetaan varsinkin muodin ja harrastusten tuoteryhmissä. Myös rautakaupan kuluttajamyynnin odotetaan vähitellen elpyvän. Kosmetiikan ja terveystuotteiden verkkokaupan puolestaan arvioidaan jatkavan edelleen kasvu-uralla.
Myyntiodotukset ulkomaille ovat maailmantilanteesta huolimatta pysytelleet korkealla. Ulkomaisille kuluttajille myyvistä verkkokaupoista lähes kaikki odottavat vähintään pientä kasvua.
– Varsinkin pienet verkkokauppiaat odottavat ulkomaisen online-myynnin kasvua, mutta kokevat, ettei heillä aina ole riittävää osaamista markkinointiin. Onnistunut markkinointi onkin yksi kansainvälistymisen avaintekijöistä – sen avulla erottaudutaan lukuisista kilpailijoista ja valtavasta globaalista tuotetarjonnasta, Digital Commerce Finlandin digitaalisen kaupan johtaja Mirva Sandström summaa tiedotteessa.
Amazonin kautta myytäessä suomalaisten verkkokauppojen suurin markkina on Yhdysvallat, jonka osuus on yli puolet Eurooppaan ja USA:han kohdistuvasta online-myynnistä. Huhtikuussa verkkokauppa Suomesta Yhdysvaltoihin Amazonin alustalla kutistui kuitenkin 29 prosenttia viime vuodesta.
Verkkokauppapulssi on vuosineljänneksittäin toteutettava verkkokauppojen yrityskysely, johon vastaa tyypillisesti noin 100–200 yritystä.