Unsplash/Paul Felberbauer
Ilmiöt

Verkkokaupan suosion kasvu näkyy myös kuluttajien maksuhäiriömerkinnöissä

12.4.2021 11:05
Toni Rajamäki
Suomessa on jo lähes 400 000 maksuhäiriömerkintää.

Koronapandemia on vauhdittanut verkkokaupan kasvua, mikä taas on vaikuttanut merkittävästi maksamattomien verkko-ostoksien määrään.

Asiakastieto kertoo, että Suomessa rekisteröitiin tammi-maaliskuussa yli 9000 maksuhäiriömerkintää, jotka johtuivat kuluttajien maksamattomista verkko-ostoksista. Määrä on yli 20 prosenttia suurempi kuin vuosi sitten.

– Koronan kiihdyttämä kotoilubuumi on selvästi muuttanut ihmisten ostokäyttäytymistä ja lisännyt verkko-ostoksia. Kun hankintoja voi tehdä nopeasti ja helposti kotisohvalta, on kuluttajan tärkeää harkita tarkkaan, ovatko ostokset tarpeellisia ja toisaalta tietenkin, onko niihin varaa, sanoo Asiakastiedon mediakontakti Ville Kauppi tiedotteessa.

Kaupin mukaan ilmiö täytyy sisäistää yrityksissä, jotka myyvät tuotteitaan verkossa.

– Verkkokauppiaan kannattaa selvittää turvalliset maksutavat ja muut tarpeelliset toimet luottoriskin hallitsemiseksi. Näin vältytään tappioilta ja ylivelkaantumiselta.

Kuluttajien kohdalla on nähty merkittävä muutos myös kertaluottoihin liittyvissä maksuhäiriöissä, jotka vähenivät alkuvuonna 10 prosentilla. Selittävänä tekijänä on viime vuonna tilapäisesti tiukennetussa kuluttajaluottojen korkokattosääntelyssä, joka vähensi pienten rahaluottojen tarjontaa.

Asiakastiedon rekisterin mukaan Suomessa on yhteensä 391 600 henkilöä, joilla on maksuhäiriömerkintä. Koronapandemia ei nostattanut määrää niin paljon kuin pelättiin, sillä kokonaismäärä nousi ainoastaan parilla tuhannella henkilöllä.

Tässä vaiheessa ei voida kuitenkaan tehdä liian isoja päätelmiä koronan vaikutuksesta suomalaisten maksuhäiriömerkintöihin, sanoo Kauppi.

– Prosessi laskun eräpäivästä maksuhäiriömerkintään on niin pitkä, että esimerkiksi loppuvuonna 2020 eskaloituneet maksuvaikeudet eivät välttämättä vielä ole ehtineet aiheuttaa maksuhäiriömerkintöjä.

Maksuhäiriöisiä yrityksiä on tällä hetkellä Asiakastiedon tilastojen mukaan 42 500. Määrä on pienentynyt viime vuodesta kuudella tuhannella. Positiivisen kehityksen taustalla on muun muassa perintä- ja konkurssilakien tilapäiset muutokset.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)