Unsplash/Pickawood
Digitaalisuus

Verkkokaupan osuus globaalista vähittäismyynnistä jo neljännes vuonna 2025 – ”Internetin yleistyminen vauhdittaa kasvua vuosi vuodelta”

28.2.2022 16:45
Minna Lehto
Tietokoneella tehdyt verkkokauppatilaukset ovat edelleen suosituimpia, mutta mobiilitilaukset kurovat eroa kiinni.

Verkkokaupan osuus maailmanlaajuisesta vähittäismyynnistä on lähes neljännes vuonna 2025, ennustaa Stockapps.com.  Sivuston mukaan verkkokaupan myynti nousee yli 7 biljoonaan vuoden 2021 vajaasta 5 biljoonasta dollarista.

– Internetin yleistyminen ja leviäminen ovat vauhdittaneet verkko-ostajien määrän kasvua vuosi vuodelta. Esimerkiksi vuonna 2020 yli 2 miljardia kuluttajaa teki ostoksensa verkossa, mikä nosti maailmanlaajuisen verkkokaupankäynnin myynnin yli 4 biljoonaan dollariin, sanoo StockApps.comin Edith Reads.

Lue myösVerkko-ostamisen suosio kasvoi Suomessa loppuvuodesta – eniten ostettiin Lapissa ja iltaisin

Mobiililaitteista on tulossa suosituimpia verkkokaupankäynnin työkaluja. Viime vuonna älypuhelimet muodostivat noin 70 prosenttia maailmanlaajuisista käynneistä vähittäiskaupan sivustoilla. Analyytikot ennustavat, että matkapuhelimet tulevat muokkaamaan tulevia ostokokemuksia.

Vaikka matkapuhelinten käyttö onkin lisääntynyt, tietokoneella tehdyt tilaukset ovat määrässä edelleen hallitsevia. Älypuhelimella tehdyt verkkokauppatilaukset ovat kuitenkin kuromassa tietokoneella tehtyjä tilauksia kiinni. Puhelimella tehdyt tilaukset ovat suosittuja erityisesti Aasiassa.

Nykyisin verkossa shoppailijoille on runsain mitoin valinnanvaraa ostopaikkojen suhteen. Jo vuonna 2019 kauppapaikat muodostivat valtaosan verkko-ostoksista maailmanlaajuisesti. Amazon on pysytellyt johtajana houkuttelemansa liikenteen suhteen: vuoden 2020 puolivälissä se houkutteli yli 5 miljardia uniikkia kävijää. Alibaban Taobao ja Tmall ohittavat kuitenkin Amazonin myynnillään.

Lue myösAmazon tuo suomalaisyrityksille uhkien lisäksi myös mahdollisuuksia – näillä keinoin maailman suurimmassa verkkokaupassa voi onnistua

StockApps.com esittää, että koronapandemia on ollut digitaalisen myynnin siunaus kieroutuneella tavalla. Rajoitustoimenpiteet lisäsivät digitaalisten kanavien suosiota, ja monet pitivät niitä vaihtoehtona kivijalassa asioimiselle. Markkinatiedot osoittavat verkkokaupankäynnin saavuttaneen 22 miljardia kuukausittaista käyntiä. Suurin osa kävijöistä haluaa tavallisia tavaroita, kuten ruokaa, vaatteita ja elektroniikkaa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)