Unsplash/Bryan Angelo
Digitaalisuus

Amazon tuo suomalaisyrityksille uhkien lisäksi myös mahdollisuuksia – näillä keinoin maailman suurimmassa verkkokaupassa voi onnistua

21.1.2022 13:20
Toni Rajamäki
Amazon saattaa rantautua Suomeen jo tänä vuonna.

Maailman suurin verkkokauppa, Amazon, tähyää vahvasti Pohjoismaihin. Viime vuonna jenkkijätti laajentui Ruotsiin, ja tänä vuonna vuorossa saattaa olla Suomi. Suomalaisyritykset voivat tälläkin hetkellä käydä kauppaa Amazonin jokaisella markkinalla, mutta Suomen markkinan avautuminen todennäköisesti moninkertaistaisi kauppiaiden määrän, kun suomalaiskuluttajat pääsevät tutummaksi verkkokaupan kanssa ja kilpailu asiakkaista kovenee.

Amazon on nähty Suomessa isona uhkana kilpailun kasvun takia. On selvää, että monet yritykset tulevatkin kokemaan ongelmia Amazonin laajentuessa. Verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski on kuvaillut nykyhetkeä verkkokaupan pudotuspeliksi, jossa rima nousee entisestään Amazonin tulon myötä.

Samaan aikaan Amazon nähdään myös mahdollisuutena. Se avaa kauppiaille uusia markkinoita ja aiempaa isomman asiakaskunnan. Verkkokaupan asiantuntijoista koostuvan suomalaisyrityksen Your Amazon Partners Oy:n toimitusjohtajan Viljami Frankin mukaan suomalaisilla tuotteilla on erinomainen mahdollisuus menestyä kansainvälisellä pelikentillä.

– Väite, että kotimaiset brändit ja tuotteet tulisivat verkkokauppajätin jyräämäksi, ei pidä paikkansa, Frank linjaa.

Frank perustaa väitteensä etenkin pariin tekijään: ensinnäkin suomalainen laatu on valttikortti, koska se mahdollistaa algoritmin kannalta olennaiset hyvät asiakasarviot. Toinen tekijä on skandinaavisen designin suosio.

Lue myös: Harvat suomalaisyritykset myyvät vielä Amazonissa, vaikka alusta tarjoaa mahdollisuuden miljoonamyynteihin

Hyvät tuotteet eivät tietenkään yksinään riitä, vaan Amazonissa menestyminen vaatii paljon oikeanlaista Amazon-markkinointia. Vain vahvalla markkinoinnilla tuotteet voivat päästä näkyville paikoille ja näin ansaita isoja myyntilukuja.

– On tosiasia, että kukaan ei selaa Amazonissa kymmentä sivua löytääkseen jonkin tuotteen, vaan niitä katsotaan korkeintaan kahdelta ensimmäiseltä sivulta. Siksi on ensiarvoisen tärkeää saada tuotteelle oikeanlainen näkyvyys, painottaa Your Amazon Partnersin asiakkuusjohtaja Tommi Harju.

Eli Amazoniin lähtiessä täytyy tietää, mitä tehdä. Harju puhuu onnistumisen kohdalla verkkokaupan algoritmin “hakkeroimisesta”. Sitä voi verrata esimerkiksi hakukoneoptimointiin: mitä paremmin yritys tekee nettisivuilleen hakukoneiden vaatimia toimenpiteitä, sitä paremmin sivut nousevat hakukonetuloksissa esiin.

– Voikin sanoa, että Amazon-myynti ja -markkinointi ovat oikeaa algoritmitaidetta, jossa tulos tehdään dataa, näkemystä ja kokemusta hyödyntäen teknologia edellä, Harju jatkaa.

Miten algoritmi sitten “hakkeroidaan” ja näin mahdollistetaan yrityksen onnistuminen Amazonissa? Harju listaa oleellisimmat keinot:

Ole nopea optimointityökalujen käyttöönottamisessa ja tunnista tärkeimmät hakutermit

Hyvänä keinona on muun muassa optimointityökalujen, joita on paljon, käyttöönottaminen kilpailijoita nopeammin. Myös hakutermejä täytyy tutkia paljon, ja oikeita termejä kannattaa käyttää markkinoinnissa surutta.

– Hyviä tapoja ovat uusien optimointityökalujen käyttöönottaminen kilpailijoita nopeammin, tärkeimmän hakutermin tunnistaminen ja sen ylikorostaminen markkinoinnissa sekä tuotekuvauksen sisällön optimoinnissa ja kilpailluimpien hakusanojen joukkoon murtautuminen vähemmän kilpailtujen hakutermien kautta, Harju luettelee.

Hyödynnä ulkopuolisia kanavia

Markkinointia ei tehdä pelkästään Amazonissa, vaan sitä tehdään luonnollisesti muissakin kanavissa. Liikenne ulkopuolisilta sivustoilta johdattaa Amazonin algoritmia kauppiaan haluamaan suuntaan.

– Sosiaalisen median ja muiden Amazonin ulkopuolisten kanavien hyödyntäminen algoritmin johdattamiseksi tavoiteltuun suuntaan on hyvä apuväline oman tuotteen näkyvyyden nostamisessa. Muita ovat muun muassa “give away” -tuotteiden strateginen jakaminen algoritmin sillä hetkellä suosimalla tavalla sekä alennuskuponkien harkittu hyödyntäminen huomioarvon keräämiseksi lyhyellä aikavälillä algoritmiin vaikuttavalla tavalla.

Keskity tuotteeseen

Tuote itsessään on tärkeä tekijä, koska tuotearviot oleellisessa roolissa. Arvosteluhankinnan positiivinen ohjaus sallituin keinoin on yksi tärkeimmistä osista algoritmin “hakkeroinnissa”.

Lähde: Your Amazon Partners Oy:n tiedote

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)