PostNord
Digitaalisuus

Verkkokaupan kasvu hidastumassa pandemian helpottaessa – ”Jatkuuko huima kasvu vai siirtyvätkö ihmiset enemmän kivijalkaostoksille?”

22.11.2021 10:20
Minna Lehto
Joka kymmenes PostNordin tutkimukseen vastanneista uskoo vähentävänsä verkossa shoppailua pandemiatilanteen hellittäessä.

Koronapandemia kiihdytti verkkokaupan kasvua Suomessa ja muualla Euroopassa. Kolmannes suomalaisista kertoo ostaneensa koronapandemian aikana aiempaa enemmän verkosta, selviää PostNordin tutkimuksesta. Verkkoshoppailun kasvu on kuitenkin alkanut tasaantua syksyn aikana.

59 prosenttia suomalaisista kertoo shoppailevansa verkossa vähintään kerran kuussa. Vuosi sitten sama luku oli 49 prosenttia. Suomalaisen keskimääräinen kuukausiostos verkossa on noussut vuodessa 71 eurosta 116 euroon.

Syksyn mittaan pandemian vaikutukset ovat kuitenkin vähentyneet, ja joka kymmenes uskoo vähentävänsä verkossa shoppailua tilanteen helpottamisen myötä. Tutkimuksen mukaan verkkokaupan kasvu ei olisi kuitenkaan pysähtymässä.

– Koronapandemia on vauhdittanut jo ennestään kasvavaa verkkokauppaa, joten pandemiatilanteen helpottaessa olemme mielenkiintoisen tilanteen edessä: jatkuuko huima kasvu vai siirtyvätkö ihmiset enemmän kivijalkaostoksille? Tutkimuksemme perusteella kasvu olisi nyt hidastumassa, mutta ei suinkaan pysähtymässä. Kasvu jatkuu, mutta ei yhtä rajuna, toteaa PostNordin verkkokauppa-asiantuntija ja Head of Brand Experience Kati Packalén tiedotteessa.

Vaikka verkkokauppatilausten toimituksista puhuttaessa painotetaan usein nopeuden tärkeyttä, joustavuus ja valinnanvapaus ovat suomalaisille selvästi tärkeämpiä. Toimituksen halutaan sopivan omaan aikatauluun. Suurimmassa osassa tutkimuksen maista kotitoimitus on suosituin vaihtoehto, mutta Suomessa suositaan muista maista poiketen pakettiautomaatteja.

Maksamisessa suomalaiset suosivat korttia: 30 prosenttia vastaajista maksaa verkko-ostokset mieluiten pankki- tai luottokortilla. Seuraavaksi mieluiten maksetaan laskulla (21 prosenttia) tai verkkopankkimaksuna (21 prosenttia). Myös maksunvälityspalveluita, kuten PayPalia, käytetään Suomessa melko paljon (20 prosenttia).

PostNord on tutkinut eurooppalaista verkkokauppaa jo vuodesta 2014. Tänä vuonna kyselyyn vastasi noin 12 000 kuluttajaa Euroopan 12 eri maasta. Suomesta kyselyyn vastasi 1043 kuluttajaa. Koko raportin suomalaisten ja muiden eurooppalaisten verkkokauppakäyttäytymisestä voi ladata täältä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)