Ilmiöt

Veikkaus ei usko Keskon ja S-ryhmän seuraavan Lidlin esimerkkiä – “Tällaista kehitystä ei ole ollut nähtävissä”

Lidl on päättänyt poistaa rahapelikoneet myymälöistään tämän vuoden aikana.
Kuva:
Veikkaus
Veikkaus ei usko Keskon ja S-ryhmän seuraavan Lidlin esimerkkiä – “Tällaista kehitystä ei ole ollut nähtävissä”

Suomen suurimpiin päivittäistavarakauppaketjuihin kuuluva Lidl tiedotti torstaina poistavansa Veikkauksen rahapelikoneet myymälöistään tulevan kesän aikana. Lidl kertoi päätyneensä ratkaisuun, koska kansainvälinen brändi halusi toimia vastuullisesti.

Veikkauksen vastuullisuusjohtaja Jarmo Kumpulainen ei kertonut MarkkinointiUutisille, oliko Lidlin päätös yllätys. Kumpulainen sanoo, että Veikkaus olisi mielellään jatkanut yhteistyötä kauppaketjun kanssa.

–  Kunnioitamme Lidlin päätöstä, ja olemme kiitollisia tähänastisesta yhteistyöstä heidän kanssaan. Olisimme mielellämme jatkaneet yhteistyötä edelleen, Kumpulainen kommentoi.

Muut isot kaupan alan toimijat, S-ryhmä ja Kesko, eivät ole toistaiseksi tehneet muutoksia rahapelipolitiikkaansa. Kumpulainen uskoo, että Lidlin linjaveto ei aiheuta asiaan liittyviä toimenpiteitä kummassakaan yhtiössä.

– Tällaista kehitystä ei ole ollut nähtävissä. Kumppanit ovat kokeneet rahapelaamisen vastuullisuuden lisäämiseksi tekemämme mittavat toimet hyviksi ja ovat olleet mahdollistamassa pakollisen tunnistautumisen käyttöönottoa, joka on tämän vuoden alussa peliautomaateille tuotu. Toivomme tietysti, että hyvä yhteistyö keskeisten kumppaneidemme kanssa jatkuu.

Veikkaus kertoo vähentäneensä hajasijoitettujen automaattien määrää 40 prosentilla vuoden aikana. Nykyään pelikoneita on käytössä 10 500. Veikkauksen mukaan määrää ei olla toistaiseksi muuttamassa.

Pelikoneiden sijoittelun on uskottu lisäävän ongelmapelaamisen määrää, mutta Veikkaus muistuttaa, että Taloustutkimuksen mukaan ongelmallisesti pelaavien väestöosuus on puolittunut viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana. Taloustutkimus on seurannut automaattien ongelmapelaamista samalla tavalla mitaten yli 20 vuotta.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa