
Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen koskien Vattenfallin ”Wind Farmed” -mainoskampanjaa, jossa esiintyy näyttelijä Samuel L. Jackson. Taustalla on kahden henkilön tekemät valitukset mainoksessa esiintyvästä kiroilusta. Valitukset tehtiin kampanjan aloitusviikkojen aikana elokuussa.
Kampanja käynnistyi 4. elokuuta Ruotsissa, Suomessa, Saksassa ja Alankomaissa. Kampanjaa on esitetty Suomessa laajasti eri kanavissa, kuten televisiossa, elokuvateattereissa, videopalveluissa, ulkomainonnassa ja printissä. Valtaosassa materiaalista kiroilu on sensuroitu sekä äänessä että tekstissä.
Lue myös: Motherf*ucker! – ikoninen Hollywood-tähti Samuel L. Jackson esiintyy merituulivoimakampanjassa
Aloitusvaiheessa Suomessa pyöri lyhyen aikaa televisiossa mainosversio, jossa Jacksonin tunnusomainen lausahdus esiintyi sensuroimattomana, mutta 20. elokuuta alkaen kaikki mainosversiot ovat olleet sensuroituja.
Mainoksessa käytetään ilmaisua “motherfucking wind farms”. Huomautus tuli nimenomaan mainoksen sensuroimattomasta versiosta, muu kampanjamateriaali nähtiin hyvän tavan mukaiseksi.
Vattenfallista kommentoidaan, että kampanjasta on saatu erittäin positiivista palautetta eri markkinoilla.
– Olemme ylpeitä Vattenfallin Wind Farmed -kampanjasta. Myös monet ympäristö- ja kestävän kehityksen parissa toimivat organisaatiot ja yritykset ovat reagoineet kampanjan viestiin positiivisesti, Vattenfallin brändijohtaja Monica Holmvik Persdotter kommentoi yhtiön tiedotteessa.
Vattenfall kertoo lähteneensä yhteistyöhön Jacksonin kanssa, koska hänet tunnetaan tunnusomaisesta, värikkäästä kielestään ja ikonisista lausahduksistaan. Ennen näyttelijänuraansa hän opiskeli meribiologiaa ja on julkisesti mukana sosiaalisissa ja kestävyyteen liittyvissä kysymyksissä.
Jackson on äskettäin valittu Time-lehden Time 100 Climate -listalle sadan vaikutusvaltaisimman ilmastotoimia edistävän johtajan joukkoon. Perusteluna tähän oli juuri yhteistyö Vattenfallin kanssa.
– Yhteistyö Samuel L. Jacksonin kanssa, auttaa meitä korostamaan, että tuulivoimasta on erilaisia mielipiteitä. Jotkut kiroavat sitä, toiset ylistävät. Samalla se antaa meille mahdollisuuden tuoda kampanjan viestiä esiin tehokkaalla tavalla, Holmvik Persdotter toteaa.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä