Brändit

Vapa Median kaupallisen johtajan paikan jättänyt Annika Lundström vaihtoi Wolt Marketille tekemään vallankumousta

Lundströmillä on ollut urallaan iso rooli muun muassa Musti Groupissa.
Kuva:
Johanna Taskinen
Vapa Median kaupallisen johtajan paikan jättänyt Annika Lundström vaihtoi Wolt Marketille tekemään vallankumousta

– Tällaista mahdollisuutta en halunnut jättää väliin.

Näin sanoo Wolt Marketin uusi Head of Category Management Annika Lundström, joka astui Woltille muutama viikko sitten.

Lundström oli vielä tovi sitten markkinointitoimisto Vapa Median kaupallinen johtaja, mutta veri veti takaisin vähittäiskauppaan, jossa ansioitunut markkinoinnin ammattilainen on tehnyt aiemmin pitkän uran.

Pesti Vapa Medialla oli erityinen – ja sellaisista tehtävistä vain moni haaveilee, mutta Lundström halusi kuitenkin päästä mukaan todelliseen kasvuyritykseen, jonka potentiaali on käytännössä rajaton. Aiemmin urallaan hän on ollut tekemässä eläintarvikeliike Musti & Mirrin taustayhtiöstä Musti Groupista alansa suurinta toimijaa Pohjoismaissa, ja nyt Lundström haluaa luoda samanlaisen kasvutarinan Wolt Marketin leivissä.

Wolt Market on teknologiayhtiö Woltin ruokakauppa, josta saa tilattua ostokset kotiin alle tunnissa. Suomessa on vasta muutama toimipiste, joten Wolt Marketin toiminta on vielä alkutekijöissään, kun asiaa peilataan tavoitteisiin. Lundström ei avaa Woltin suunnitelmia sen tarkemmin, mutta tällä hetkellä Wolt-kauppoja on jo Kreikassa, ja kohta kauppoja löytyy Tanskasta, Puolasta ja Tshekistä.

– Nyt katse on vain loppuvuodessa ja uusissa avattavissa kaupoissamme. En kuitenkaan malta odottaa, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, Lundström sanoo.

Lundströmin tehtävänä on kehittää Wolt Marketin asiakaskokemuksesta niin hyvä kuin mahdollista ja sitä kautta viedä yritystä kohti menestystä. Ja kun puhutaan Woltista, voidaan sanoa kohti jättimenestystä.

– Haluan olla mukana tekemässä ruoan verkkokaupan vallankumousta, ja minun tehtävänäni on tässä projektissa kehittää asiakaskokemusta ja tehdä siitä ylivertainen. Tärkeimpinä asioina on pohtia, mitä tehdään ja miten tehdään. Haluan parantaa valikoimaa yhdessä yhdessä asiakkaiden kanssa ja tehdä kokemuksesta niin hyvän, että asiakas haluaa palata meille.

Mustin ydinryhmässä

Lundström on saanut isoimmat oppinsa Musti Groupilla, jossa hän työskenteli 10 vuoden ajan. Alkuaikoina Musti oli vielä pieni yritys, mutta Lundströmin aikana kasvu oli merkittävää, ja siinä hänellä oli iso rooli.

Lundström kuului Mustin ydinryhmään, joka rakensi yrityksen menestystarinan. Kaikki huipentui vuonna 2020, jolloin työ palkittiin pörssilistautumisena. Viime tilikaudella yrityksen liikevaihto oli reilut 340 miljoonaa euroa.

– Tein Mustilla kaikkea. Olen kirjoittanut tarjouslehtien tekstejä ja neuvotellut kaupoista uusien brändien kanssa. Kasvun myötä roolitukset selkeytyivät, ja minä vastasin loppuvaiheessa kategoriatyöstä, omien brändien kehityksestä, kaupallisista strategioista, kampanjasuunnittelusta ja masterdatasta yhdessä upean tiimini kanssa, Lundström avaa.

– Teimme Mustista oman alansa raketin, joka on nyt Pohjosmaiden johtava toimija niin kivijalan kuin verkkokaupan suhteen. Annoin yritykselle kaikkeni.

Mustilta tie vei Vapalle, jossa Lundström pääsi kokemaan toimistokentän. Se oli silmiä avaava ja kehittävä kokemus, hän sanoo.

– Olin tottunut olemaan asiakkaan roolissa, joten oli todella arvokasta nähdä, mitä työ on toimistossa. Sain työskennellä yli sadan yrityksen kanssa ja istua lukuisten kovien bisnesjohtajien kanssa samoissa pöydissä neuvottelemassa ja pitämässä työpajoja. Se oli kunniatehtävä, josta sain todella arvokasta oppia.

Kilpailu ei pelota

Wolt Marketilla on uniikki konsepti, jolla yritys pystyy lyömään kilpailijansa. Kilpailua kuitenkin riittää, sillä muun muassa S-ryhmä ja Kesko ovat tehneet isoja panostuksia ruoan verkkokauppaansa korona-aikana, ja investoinnit tuskin loppuvat. Samaan aikaan markkinaan on tullut uusia kilpailijoita Odasta lähtien.

Lundström näkee tilanteen kuitenkin herkullisena. Haaste on hänelle ammatillisesti iso, mutta sitä hän ei pelkää.

– Kilpailu on tervetullutta. Se laajentaa mahdollisuuksiamme.

– Tiedän, että Wolt Market on kilpailussa vahvoilla. Se johtuu nopeudesta ja helppoudesta sekä asiakaskokemuksesta kokonaisuudessaan. Ravintolaruuankuljetusta on todella haastavaa tehdä tehokkaasti ja kannattavasti. Tästä yhtälöstä oppineena Woltilla on erinomainen perusta, jonka päälle rakentaa myös kauppakassien kotiinkuljetusta. Tämä tekee meistä voimakkaan toimijan. Jos asiakas ei halua esimerkiksi marraskuisena sadeiltana lähteä kauppaan, hän voi avata sovelluksemme, tilata ruoat ja saada ne kotiinsa jopa alle puolessa tunnissa. Monilla tuo sama aika menee pelkästään kauppaan matkustamiseen.

Ruoan verkkokaupan kasvu alkoi jo ennen koronaa, mutta pandemia kiihdytti kasvua merkittävästi. Esimerkiksi S-ryhmä kertoo ruoan verkkokauppansa kasvaneen kolminkertaisesti vuonna 2020.

Nyt mielenkiintoisin kysymys on, jatkuuko kasvu läheskään samanlaisena, kun yhteiskunta on avautunut? Lundström uskoo, että nähty muutos on pysyvää, ja ruoan verkkokaupoilta nähdään jatkossakin vahvaa kasvua.

– Uskon, että kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut pysyvästi. Muutos alkoi kuitenkin jo ennen koronaa. Meillä on nyt mahdollisuus luoda palveluita, joita kuluttajat haluavat. Kaikesta ruokakaupasta vain kaksi prosenttia tulee verkosta, joten meillä on vielä paljon otettavaa, Lundström muistuttaa.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa