Noin joka kolmas suomalainen kertoo päätyneensä ostamaan tuotteen nähtyään sen ensin sosiaalisessa mediassa, kertoo Klarnan teettämä Shopping Pulse -kyselytutkimus. Tutkimus seuraa kuluttajien ostokäyttäytymistä kvartaaleittain 11 maassa. Nyt julkaistu Shopping Pulse -tutkimus kuvaa vuoden 2022 viimeistä neljännestä.
Tuoreen tutkimuksen mukaan yli 40 prosenttia suomalaisista on ostanut tuotteita suoraan sosiaalisen median alustalta. Eniten sosiaalisen median kautta ostoksia tekevät 18–26- ja 27–42-vuotiaat. Ostosten teko sosiaalisessa mediassa on lisääntynyt molemmissa ikäryhmissä viime vuoden alkuun nähden.
– Verkon ostokokemus kehittyy vuosi vuodelta ja tutkimustulokset ovat jälleen yksi vahvistus sille, että tämä kokemus alkaa inspiraatiosta, jossa sosiaalisella medialla ja vaikuttajilla on tänä päivänä merkittävä rooli, sanoo Klarnan markkinointipäällikkö Mikaela Kaulbars-Staudinger tiedotteessa.