Ilmiöt

Vähittäiskaupan kasvu hiipuu syksyllä, ennustaa Kaupan liitto

Vähittäiskaupan liikevaihdossa nähtiin viime vuonna kasvua 4,3 prosenttia.
Kuva:
Kaupan liitto
Vähittäiskaupan kasvu hiipuu syksyllä, ennustaa Kaupan liitto

Vähittäiskauppa on tehnyt korona-aikana vahvaa tulosta, ja viime vuonna Suomen kauppojen kokonaisliikevaihto kasvoi jopa 4,3 prosenttia, joka oli jo lähellä finanssikriisiä edeltäneitä kasvulukuja.

Kasvu jatkuu edelleen, mutta vauhti hidastuu, mikäli Kaupan liiton ennuste pitää paikkansa. Liitto kertoo tuoreessa arviossaan, että kasvun odotetaan palaavan pikkuhiljaa pandemiaa edeltävälle tasolle.

Tämän vuoden kasvuluvut ovat kuitenkin vielä vakuuttavat, sillä kasvua odotetaan tapahtuvan 3,5 prosenttia. Vuonna 2023 kasvulukema on ennusteen mukaan laskenut jo 1,5 prosenttiin.

Tulevaisuudenhaasteisiin kuuluu muun muassa ostovoiman heikentyminen. Kaupan liiton mukaan päällekkäiset verokiilat nostavat palkkakustannuksia ja hintoja, ja näin ollen heikentävät ostovoimaa. Järjestelmä on johtanut siihen, että kuluttajille on edullisempaa tehdä ostoksensa ulkomaisissa verkkokaupoissa kuin suomalaisliikkeissä, sillä ulkomaisten yhtiöiden tuotteissa ei useimmiten näy moninkertaisten verokiilojen tuoma hintavaikutus.

– Ei olekaan ihme, että erikoiskauppa näkee korkean kotimaisen kustannustason ja heikon ostovoiman alan suuriksi tulevaisuudenhaasteiksi, sanoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja (kuvassa) tiedotteessa.

– Vähittäiskaupassa pohditaankin nyt pandemian luomien kulutustapojen pysyvyyttä, kun kilpailu asiakkaiden ajasta kovenee, hän jatkaa.

Kurjenojan mukaan kaupalla on mahdollisuus vaikuttaa hintoihin positiivisesti vähentämällä kotimaisen työn osuutta, mutta se ei ole toivottu ratkaisu.

– Paras ratkaisu olisi kuitenkin verokiilan kaventaminen työn verotusta keventämällä. Se parantaisi ostovoimaa nostamatta palkkakustannuksia.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa