Unsplash
Brändit

Vaatebrändien ilmastotavoitteet eivät vähennä toimialan päästöjä riittävän nopeasti

13.12.2022 11:29
Satu Hurme
Finnwatchin tuoreen selvityksen mukaan edistyksellisimpienkin yritysten ilmastotoimissa on suuria puutteita.

Vaate- ja tekstiiliala aiheuttaa 4–10 prosenttia kaikista kasvihuonekaasupäästöistä maailmassa, kertoo Finnwatchin tuore selvitys. Monet alan toimijat ovat asettaneet tieteeseen perustuvia ilmastotavoitteita toiminnalleen.

Science-Based Targets-aloite (SBTi) määrittelee yrityksille tieteeseen perustuvat kriteerit päästövähennyksille. SBTi-kriteereissä on kuitenkin väljyyttä siinä, miten alihankinnan päästöt huomioidaan.

Finnwatchin selvityksen mukaan vaatealan päästövähennyksiin sitoutuneista 182 yrityksestä vain 10 toteuttaa kaikkien kriteerien mukaisia päästövähennystavoitteita koko arvoketjussaan.

– Asettamalla tiukan tavoitteen, joka kattaa myös alihankinnnan päästöt, yrityksen on helpompi perustella omille kumppaneilleen, miksi myös niiden on vähennettävä päästöjään, sanoo Finnwatchin ilmastoasiantuntija Lasse Leipola.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Suurin osa vaatealan päästöistä syntyy alihankintana teetetystä tuotannosta. SBTi:n mukaiset kriteerit alihankinnan päästövähennystavoitteet täyttyvät esimerkiksi sillä, että osa vaatebrändin alihankkijoista liittyy mukaan SBTi-järjestelmään.

SBTi-tavoitteet täyttyvät myös liittämällä vähennykset johonkin liiketoiminnan tunnuslukuun, kuten liikevaihtoon. Tämän ongelmana on se, että jos liiketoiminta kasvaa nopeasti, yrityksen kokonaispäästöt voivat jopa nousta. Yritys voi siis myydä korkeapäästöisiä vaatteita, kunhan vaatekohtaiset päästöt vähenevät. 

– Vaate- ja tekstiilialalla on herätty oman alan raskaaseen ympäristö- ja ilmastotaakkaan, mutta toimet etenevät aivan liian hitaasti. Siksi päättäjiltä tarvitaan nyt ripeitä toimia: parhaillaan neuvoteltavassa yritysvastuudirektiivissä yritykset on velvoitettava muuttamaan liiketoimintamallinsa puolentoista asteen mukaiseksi, Leipola sanoo.

Vaikka puutteita onkin edelleen paljon, on alan sisällä jo hyvää kehitystä. Vaate- ja muotibrändeistä hyväksyttyjä SBTi-tavoitteita oli vain 63 yrityksellä helmikuussa 2022. Määrä on siis puolitoistakertaistunut alle vuodessa.

Marraskuussa julkaistun saksalaisen Hot or Cool -ajatuspajan raportin mukaan kuluttajat voivat vaikuttaa vaatteiden kulutustottumuksilla päästöjen vähenemiseen monta kertaa nopeammin kuin tuotannon muutoksilla on mahdollista saavuttaa. 

Raportin mukaan tehokkain tapa vähentää vaatteiden hiilijalanjälkeä on ostaa vähemmän uusia vaatteita. Arvion mukaan rikkaissa maissa kestävä taso olisi noin viisi uutta vaatetta vuodessa. Kuluttajat voivat pienentää vaatteiden kulutuksen hiilijalanjälkeä korjaamalla rikkinäiset vaatteet, ostamalla käytettyjä vaatteita ja pesemällä vaatteet alhaisemmassa lämpötilassa.

Lue myös:

Zalando panostaa isoin toimin kestävään kehitykseen, koska puolet kuluttajista ei ymmärrä, mitä kestävyys tarkoittaa – "Meidän on korjattava tämä ristiriita nyt"

Tekstiilien korjaamisesta helppoa tekevä Vaatelaastari palkittiin Vuoden vastuullisuustekona