Luovuus

Uutuuskirja kertoo, miten viestinnän johtamisesta tehdään strategista

Viestinnän johtaminen strategiasta tuloksiin -kirja julkaistaan ensi viikolla.
Kuva:
Alma Talent/Sam Jamsen
Uutuuskirja kertoo, miten viestinnän johtamisesta tehdään strategista

Jokainen yritys tarvitsee laadukasta viestintää – niin sisäistä kuin ulkoista – sillä oikeaoppisella viestinnällä luodaan esimerkiksi vahva asiakaskokemus, kehitetään työntekijöitä ja parannetaan koko organisaatiota niin taloudellisesti kuin muutenkin.

Monissa yrityksissä on kuitenkin viestinnällisiä puutteita, mikä on voinut hidastaa yrityksen kasvua tai pahimmassa tapauksessa jopa heikentää toimintaa. Siksi Kelan viestintäjohtaja Pipsa Lotta Marjamäki (kuvassa) ja Nobina Oy:n henkilöstö- ja viestintäjohtaja Jenni Vuorio kirjoittivat kirjan, joka auttaa etenkin yritysjohtoa ja viestinnän ammattilaisia viestimään paremmin. Viestinnän johtaminen strategiasta tuloksiin -kirja (Alma Talent) julkaistaan 18. elokuuta.

Kirjan opeilla halutaan auttaa organisaatioita onnistumaan entistä paremmin viestinnän johtamisen keinoin. Marjamäki ja Vuorio painottavat viestinnän strategista johtamista.

– Viestinnän johtamisen pitää olla strategista, suunnitelmallista ja vaikuttavaa. Toisin sanoen pitää tietää, mitä tavoitellaan, tehdä se suunnitelmallisesti ja arvioida onnistumista. Lisäksi rohkaistaan ja kannustetaan koko organisaatio vuorovaikutukseen ja vastuulliseen viestintään, Vuorio kertoo.

Tärkeinä asioina nostetaan esiin muun muassa yhteistyö ja suunnittelu.

– Viestintä onnistuu yhteistyössä koko organisaation kanssa, kun se huomioidaan jo toimintaa suunnitellessa. Kaikkiin tehtäviin kuuluu viestintää, joten viestinnän johtaminen on koko viestivän organisaation johtamista matriisissa ja verkostoissa. Joko suunnitellaan yhdessä tarkasti tai annetaan koko organisaatiolle lupa viestiä, sanoo puolestaan Marjamäki.

Kirjassa sanotaan, että viestinnältä vaaditaan enemmän kuin koskaan aiemmin. Etenkin korona-aika on lisännyt viestinnän merkitystä.

Kirjaa varten on tehty myös haastatteluita, joissa ääneen on päässyt yritysten ylintä johtoa. Esimerkkejä strategisen viestinnän onnistumisesta antavat muun muassa vuorineuvos Reijo Karhinen, hallitusammattilainen Anne Korkiakoski ja toimitusjohtaja Kai Kaasalainen.

Lähde: Alma Talentin tiedote

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa