Ultrapikamuodin ja krääsäkaupan mainonnan kieltämiseen tähtäävä Krääsätalous kuriin -kansalaisaloite luovutetaan eduskunnalle huomenna torstaina kello 12.
Kansalaisaloite saavutti kesäkuussa vaaditut 50 000 allekirjoitusta ja etenee nyt eduskunnan käsittelyyn.
Aloitteen tavoitteena on pysäyttää Temun ja Sheinin kaltaisten verkkokauppojen kasvu, joka aloitteen mukaan perustuu kilpailun vääristämiseen, lisää räjähdysmäisesti ympäristökuormaa ja heikentää eurooppalaisen sääntelyn piirissä toimivien yritysten toimintaedellytyksiä.
Ranskassa vastaava lainsäädäntö on jo hyväksytty.
– Viimeksi tällä viikolla Tullin pääjohtaja totesi julkisuudessa, että kiinalaisen verkkokaupan tsunami pitäisi saada loppumaan, mutta tähän ei ole keinoja. Ilman rohkeutta toimia vastuulliset yritykset jäävät altavastaajiksi ja kertakäyttökulttuuri voimistuu, Niklas Kaskeala hankkeen käynnistäneeltä The Activist Agencylta kertoo tiedotteessa.
Aloitteen julkisissa tukijoissa on mukana suuri joukko eri alojen vaikuttajia, järjestöjä ja yrityksiä kuten Finlayson, Perheyritysten liitto, Reima, Tori.fi, Makia, Lumi Accessories, Vallila ja Stockås.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä