Kuva: Kuvakaappaus Shein-verkkokaupasta
Mainonta

Ultrapikamuodin ja krääsäkaupan mainonnan kieltämistä vaativa kansalaisaloite eduskunnalle huomenna

8.10.2025 11:18
Mikko Perttunen
Tavoitteena on pysäyttää Temun ja Sheinin kaltaisten verkkokauppojen kasvu.

Ultrapikamuodin ja krääsäkaupan mainonnan kieltämiseen tähtäävä Krääsätalous kuriin -kansalaisaloite luovutetaan eduskunnalle huomenna torstaina kello 12.

Kansalaisaloite saavutti kesäkuussa vaaditut 50 000 allekirjoitusta ja etenee nyt eduskunnan käsittelyyn.

Aloitteen tavoitteena on pysäyttää Temun ja Sheinin kaltaisten verkkokauppojen kasvu, joka aloitteen mukaan perustuu kilpailun vääristämiseen, lisää räjähdysmäisesti ympäristökuormaa ja heikentää eurooppalaisen sääntelyn piirissä toimivien yritysten toimintaedellytyksiä.

MAINOS
MAINOS

Ranskassa vastaava lainsäädäntö on jo hyväksytty.

– Viimeksi tällä viikolla Tullin pääjohtaja totesi julkisuudessa, että kiinalaisen verkkokaupan tsunami pitäisi saada loppumaan, mutta tähän ei ole keinoja. Ilman rohkeutta toimia vastuulliset yritykset jäävät altavastaajiksi ja kertakäyttökulttuuri voimistuu, Niklas Kaskeala hankkeen käynnistäneeltä The Activist Agencylta kertoo tiedotteessa.

Lue myös: Suomen pelikentälle uusi viestintätoimisto, joka kertoo haastavansa pintapuolisen vastuullisuuspuheen

Finlaysonin Jukka Kurttila ja The Activist Agencyn Niklas Kaskeala ovat vieneet Krääsätalous kuriin -kansalaisaloitteen viestiä eduskuntaan kansanedustajien kuultavaksi. Aloite saavutti 50 000 allekirjoitusta kesäkuussa. Kuva: Niklas Kaskeala

Aloitteen julkisissa tukijoissa on mukana suuri joukko eri alojen vaikuttajia, järjestöjä ja yrityksiä kuten Finlayson, Perheyritysten liitto, Reima, Tori.fi, Makia, Lumi Accessories, Vallila ja Stockås.

Lue myös: Kenelle kannattaa markkinoida dieseliä ja kenelle vegeruokaa? Vastuullisuustutkimuksen kautta muodostetut asiakasprofiilit tarjoavat uuden työkalun mainostajille

MAINOS