Viestintä

Ulkoministeriön lehti on vuoden organisaatiomedia – arvioissa kiinnitettiin tänä vuonna erityishuomiota monimuotoisuuteen

27.11.2023 8:34
Mikko Perttunen
Vuoden parhaasta vuosikertomuksesta vastasi Finnfund.

Ulkoministeriön Kehitys-Utveckling-lehti on palkittu tämän vuoden parhaana organisaatiomediana Oma Media 2023 -arviossa. Oma Media -arvion järjestää ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry.

Edellisen kerran lehti voitti Oma Media -kilpailun vuonna 2021. Tuomariston mukaan Kehitys-Utveckling-lehden formaatti on tarkkaan mietitty ja sen konsepti on monipuolinen. Lehti nähdään korkeatasoisena, uskottavana ja laadukkaana. Kehitys-Utvecklingin ulkoasu tekee tuomariston mukaan lukukokemuksesta elämyksellisen.

Rahoitusyhtiö Finnfund puolestaan voitti vuosikertomusten kilpailun tuomariston mukaan tasapainoisella kokonaisuudellaan ja graafisesti tasokkaalla ulkoasullaan. Organisaation toimintaan on sisäänrakennettu kestävän kehityksen ja globaalin oikeudenmukaisuuden lisääminen, mikä näkyy vuosikertomuksessa. Tuomariston mukaan Finnfund lunastaa vuosikertomuksessaan toimintansa asettamat suuret odotukset.

Kunniamaininnan medioiden joukosta saivat UPM:n Griffin Forum -intranet, Era Content Oy:n Kemia-Kemi-lehti ja Isännöintiliiton Isännöinti-lehti.

Kuusakoski, Sitowise ja Lindström saivat kunniamaininnan vuosikertomusten sarjassa

Mediat vaikuttivat edellisvuotta laadukkaammilta.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Oma Media -arviossa oli mukana tänä vuonna verkkosivuja, lehtiä sekä yksi sosiaalisen median kanava, monimediakokonaisuus ja intranet. Vuosikertomukset kilpailivat omassa sarjassaan.

Tuomariston puheenjohtaja Raine Tiessalon mukaan osallistuneet mediat vaikuttivat edellisvuotta laadukkaammilta. Arviointityön aikana tuomaristotyöskentelyssä nousi esiin erityisesti monimuotoisuus, jonka tulisi näkyä organisaatioiden viestinnässä. Se on tärkeää paitsi yhdenvertaisuuden ja inklusiivisuuden, niin myös esimerkiksi työnantajamielikuvan näkökulmasta.

– Monimuotoisuus oli läsnä parhaat pisteet saaneissa arviointiin osallistuneissa medioissa. Suurimmassa osassa medioita monimuotoisuuden esille tuominen esimerkiksi haastateltavien valinnoissa oli kuitenkin jäänyt toissijaiseen asemaan. Tässä on varmasti kaikilla petrattavaa, Tiessalo sanoo.