Unsplash
Media

Twitter ja Snapchat ovat jäämässä mainostuloissa selkeästi TikTokista

12.4.2022 13:50
Toni Rajamäki
Edes Twitterin ja Snapchatin yhteenlaskettu mainostulovirta ei kestä vertailua TikTokin lukuihin, kertoo tuore tutkimus.

TikTok on ollut jo muutaman vuoden ajan suursuosiossa kuluttajien keskuudessa, ja nyt myös mainostajat ovat löytäneet alustan toden teolla.

Tutkimusyhtiö ​​Insider Intelligencen tuore tutkimus kertoo, että TikTokin mainostulot kolminkertaistuvat tänä vuonna ja kasvavat jo 11,64 miljardiin dollariin eli 10,71 miljardiin euroon. Näin ollen vanhemmat isot toimijat Twitter ja Snapchat ovat jäämässä selkeästi trendisovelluksen jalkoihin.

Insider Intelligencen mukaan Twitterin mainostulot ovat tänä vuonna 5,58 miljardia dollaria ja Snapchatin 4,86 miljardia. Eli edes kaksikon yhteenlaskettu mainoksista syntyvä liikevaihto ei pärjää TikTokin lukemalle.

TikTokin mainostulot olivat vielä vuonna 2019 reilut 300 miljoonaa dollaria, ja parissa vuodessa lukema nousi liki neljään miljardiin. Ennusteen mukaan ensi vuonna noustaan reiluun 18 miljardiin ja vuonna 2024 vajaaseen 24 miljardiin, jolla se pääsisi YouTuben kannoille.

Isossa kuvassa TikTok on kuitenkin vielä pieni peluri digimarkkinassa, sillä Googlella on noin 30 prosentin markkinaosuus ja Metalla noin 21 prosentin. Googlen mainostulot olivat viime vuonna vajaat 257 miljardia dollaria eli reilut 236 miljardia euroa, Facebookin noin 115 miljardia dollaria eli noin 106 miljardia euroa. 

Lue myös: Ovatko suomalaiset mainostajat ymmärtäneet TikTokin potentiaalin? Näin vastaa sosiaalisen median asiantuntija Jari Lähdevuori

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)