Kuva: Canva Pty Ltd.
Ilmiöt

Tutkimus: Tieto omasta tuloasemasta vaikuttaa käyttäytymiseen ja tyytyväisyyteen

8.10.2025 13:09
Mikko Perttunen
Kokeellisessa tutkimuksessa vastaajille maksettiin palkkio, joka kannusti pohtimaan vastausta huolella.

Laajan kokeellisen suomalaistutkimuksen tulosten perusteella tieto omasta tuloasemasta vaikuttaa sekä tyytyväisyyteen että kulutuskäyttäytymiseen.

Innovatiivisen tutkimusmenetelmän ansiosta voitiin luotettavasti arvioida tuloasematiedon ja tyytyväisyyden syy–seuraus-suhdetta. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin kyselyssä annetun informaation vaikutusta ihmisten todellisiin taloudellisiin valintoihin, mikä on toinen merkittävä uusi elementti tutkimuksessa.

Tuore tutkimus tarkastelee tuloasemasta annetun tiedon vaikutusta koettuun tyytyväisyyteen. Hankenin, Tampereen yliopiston Verotutkimuksen huippuyksikön ja Tilastokeskuksen yhdessä toteuttamassa tutkimuksessa kutsuttiin 21 000 satunnaisesti valittua suomalaista vastaajaa kyselytutkimukseen.

MAINOS
MAINOS

Kyselyssä pyydettiin vastaajia ensin arvioimaan oma tuloasemansa verrattuna muihin suomalaisiin tai tiettyyn, tarkemmin määriteltyyn viiteryhmään kuten saman koulutustason tai ammatin omaaviin henkilöihin.

Tulosten perusteella suurin osa vastaajista aliarvioi oman tuloasemansa. Tämän jälkeen osalle vastaajista kerrottiin heidän todellinen tuloasemansa. Tieto oli siis suurimmalle osalle vastaajista positiivinen yllätys, ja se lisäsi heidän tyytyväisyyttään omiin tuloihinsa.

Usein ajatellaan, että tulovertailut aiheuttavat ihmisissä negatiivisia tunteita. Tutkimuksen tulosten perusteella kokonaisvaikutus riippuu kuitenkin siitä, miten ihmiset alun perin oman asemansa mieltävät – ja positiivisten yllätysten kautta tulojen läpinäkyvyys voi lisätä kokonaistyytyväisyyttä.

Kokeellisen tutkimuksesta teki se, että vastaajille maksettiin palkkio, jonka suuruus riippui siitä, kuinka lähelle oikeaa heidän arvionsa omasta tuloasemasta osui. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Tilastokeskus toteutti yhdessä tutkijoiden kanssa kyselytutkimuksen, jossa vastaajille maksetaan heidän valintojensa mukaan määräytyvä palkkio.

– Tästä syystä tutkimus on menetelmällisesti innovatiivinen, ja avaa vastaavia mahdollisuuksia myös muille tutkijoille, Verotutkimuksen huippuyksikön johtaja, professori Kaisa Kotakorpi Tampereen yliopistosta kertoo tiedotteessa.

– Palkkion tarkoituksena on luoda vastaajille kannusteet pohtia vastaustaan huolella ja pyrkiä mahdollisimman lähelle oikeaa vastausta, mikä lisää tutkimuksesta saatavan tiedon luotettavuutta, tutkimushankkeen vetäjä, Hankenin taloustieteen professori Topi Miettinen täydentää.

Tieto todellisesta tuloasemasta ei pelkästään vaikuttanut tyytyväisyyteen, vaan sillä oli vaikutusta myös ihmisten käyttäytymiseen. Vastaajille annettiin mahdollisuus lahjoittaa osa palkkiostaan hyväntekeväisyyteen. Tieto odotettua paremmasta tuloasemasta lisäsi lahjoituksia hyväntekeväisyyteen verrattuna samankaltaisiin vastaajiin, jotka eivät saaneet tietoa tuloasemastaan.

Toisaalta tulotieto vaikutti myös henkilön myöhempiin tuloihin. Ammattiryhmässään odottamaansa vähemmän ansainneiden ansiot lisääntyivät ja odottamaansa enemmän ansainneiden tulot pienenivät verrattuna verrokkivastaajiin, jotka eivät saaneet tietoa tuloasemastaan.

– Informaation vaikutus ihmisten todellisiin valintoihin – ei vain kyselyvastauksiin – on myös uraauurtava elementti tutkimuksessa, Kotakorpi sanoo.

MAINOS