
Markkinointitoimisto Dagmarin tuore Monikanavainen haku -tutkimus paljastaa, kuinka voimakkaasti suomalaisten hakukäyttäytyminen muuttuu monikanavaiseksi, kun he etsivät ideoita tai inspiraatiota ostopäätösten tueksi tai tietoa tuote- ja hintavertailun avuksi.
Syksyllä 2025 valmistuneen tutkimuksen mukaan AI-työkalujen käyttö hakukoneena on tuplaantunut viimeisen kymmenen kuukauden aikana – kasvu on ollut nopeampaa kuin millään muulla kanavalla.
Samalla somen käyttö hakukanavana on lisääntynyt merkittävästi. Jo 58 prosenttia suomalaisista 16–69-vuotiaista hakee tietoa somesta, ja 16–24-vuotiaista näin tekee peräti 94 prosenttia. Kasvu on voimakkainta Tiktokissa ja Instagramissa. 16–24-vuotiaat käyttävät somekanavia hakukonemaisesti jo yhtä paljon kuin Googlea.
– Jos et löydy Tiktokista, Instagramista tai AI-työkaluista, et ole olemassa. Sosiaalinen media on jo vakiintunut hakukoneeksi – ja AI-työkalujen käyttö hakukoneena kasvaa räjähdysmäisesti, Dagmarin digijohtaja Heikki Pieniniemi toteaa tiedotteessa.
Google on edelleen käytetyin hakukanava kaikissa ikäryhmissä, mutta sen käyttö ei enää kasva – joillain toimialoilla on havaittavissa jopa pientä laskua.
– Ruoka ja reseptit, vaatteet ja asusteet sekä kosmetiikka ovat selvästi monikanavaisimpia kategorioita. Autot, puhelin- ja nettiliittymät sekä vakuutukset pysyvät edelleen vahvasti Googlen hauissa, vaikka sielläkin muut hakukanavat jo yleistyvät, kuluttajakäyttäytymisen johtaja Ville Rekula kertoo.
Dagmarin Monikanavainen haku -tutkimus toteutettiin nyt toista kertaa (edellinen joulukuussa 2024). Online-kyselyyn vastasi 1 080 suomalaista, otos edustaa 16–69-vuotiaita valtakunnallisesti. Tutkimus kartoitti 13 eri toimialalla, miten Googlea, AI-työkaluja ja kuutta eri somekanavaa käytetään hakukonemaisesti.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä