Unsplash/Joshua Earle
Mainonta

Tutkimus: Digitaalisen ulkomainonnan ja verkkomainonnan budjetit kasvavat evästeiden käytön vähentyessä

23.11.2021 13:15
Minna Lehto
Myös televisiomainonnan ja ulkomainonnan budjettien odotetaan kasvavan tulevaisuudessa.

Selainten luopuessa kolmannen osapuolten evästeiden käytöstä mainostajilla on tarve etsiä uusia tapoja mainostaa. Muutoksen myötä digitaalisen ulkomainonnan ja verkkomainonnan budjettien odotetaan lisääntyvän eniten, selviää ohjelmistopalveluyritys Alfin teettämästä haastattelututkimuksesta.

85 prosenttia ylimmistä markkinointijohtajista odottaa digitaalisen ulkomainonnan ja verkkomainonnan budjettien kasvavan. Lisäksi 79 prosenttia odottaa televisiomainonnan ja 74 prosenttia perinteisen ulkomainonnan lisääntyvän.

– Verkkoselainten estäessä evästeitä mainoskulut siirretään digitaaliseen ulkomainontaan odotettua nopeammin. Markkinointijohtajat odottavat kasvavia budjetteja muille mainonnan alueille, mikä hyödyttää eniten digitaalisen ulkomainonnan markkinaa. Tutkimuksemme viittaa vahvaan kasvuun tällä mainossektorilla, Alfin väliaikainen toimitusjohtaja Peter Border kertoo tiedotteessa.

Haastatelluista markkinointijohtajista 78 prosenttia uskoo, että digitaalisen ulkomainonnan osuus nousee yli 50 prosenttiin ulkomainoksiin käytetyistä kokonaiskustannuksista vuoteen 2023 mennessä.

– Kuluttajat ja sääntelyviranomaiset ovat oikeutetusti huolissaan uhista liittyen yksityisyyteen ja henkilötietojen keräämiseen, kun yhteiskunnan kaikki osa-alueet digitalisoituvat. Mielenkiintoista kyllä, digitaalisen ulkomainonnan teollisuus on ottanut käyttöön ohjelmistoja, jotka ovat paljon parempia kohdistetussa mainonnassa keräämättä evästeitä tai henkilökohtaisia tietoja katsojistaan, Border jatkaa.

Interaktiivista digitaalista ulkomainontaa kehittävän Alfin tilaama ja tutkimusyritys PureProfilen toteuttama tutkimus sisältää 100 mainonnan johtavan ammattilaisen haastattelun. Vastaajat ovat Yhdysvalloista, Iso-Britanniasta, Kanadasta, Kiinasta, Ranskasta, Saksasta ja Arabiemiirikunnista. Haastattelut tehtiin syyskuussa 2021.

Suomessa digitaalista ulkomainontaa on ollut kehittämässä muun muassa Doohlabs, jonka tarjoama teknologia mahdollistaa algoritmiohjautuvan mainonnan kohdentamisen myymälöissä oleville näytöille.

Suomeen on lähiaikoina tulossa myös ensimmäinen 3D-teknologiaa hyödyntävä ulkomainosnäyttö. Näyttö tulee Helsinkiin kauppakeskus Redin ulkoseinän kulmaan.

Juttua muokattu 24.11.2021: Selkeytetty digitaalisen ja perinteisen ulkomainonnan eroa ja lisätty alkuun maininta, että mainonnan budjetit lisääntyvät, ei mainonta.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)