Digitaalisuus

Doohlabs keräsi lähes miljoonan euron rahoituksen, jonka avulla markkinointiteknologiayritys yrittää ottaa osansa 100 miljardin dollarin markkinasta

Kauppojen sisällä tapahtuvan myymälämainonnan digitalisaatio on ollut hidasta verrattuna verkossa tapahtuneeseen kehitykseen. Automatisoidut vähittäiskaupan mediaratkaisut tarjoavat uudenlaista liiketoimintaa mainostajille ja kauppaketjuille.
Kuva:
Unsplash/Elena Afiontzi
Doohlabs keräsi lähes miljoonan euron rahoituksen, jonka avulla markkinointiteknologiayritys yrittää ottaa osansa 100 miljardin dollarin markkinasta

Vähittäiskauppamedian kasvu on luonut tarpeen verkosta tutulle kohdennusautomaatiolle sovellettuna fyysiseen ympäristöön – kaupan sisällä oleville digitaalisille ruuduille. Mahdollisuus tavoittaa kuluttajat siellä, missä ostopäätös tapahtuu, on houkuttelevaa niin mainostajille kuin kauppiaille ja tavarantoimittajillekin.

Kun kolmannen osapuolen evästeiden käyttö verkkomainonnassa hankaloituu muun muassa Googlen ja Applen tekemien yksityisyydensuojaan liittyvien muutosten vuoksi, voi kaupan asiakasdatan hyödyntämisen merkitys kasvaa. Boston Consulting Group onkin todennut vähittäiskauppamedian murroksen olevan kauppiaille 100 miljardin dollarin mahdollisuus.

Tästä markkinasta omansa haluaa ottaa suomalainen markkinointiteknologiayritys Doohlabs, joka on kerännyt kasaan lähes miljoonan euron rahoituksen kasvua varten. Myymälämainontaan keskittyvä Doohlabs kertoo tiedotteessaan, että vuonna 2018 perustettu yhtiö pyrkii kasvamaan niin Euroopassa, Lähi-Idässä kuin Yhdysvalloissakin.

Doohlabs tarjoaa teknologiaa, joka mahdollistaa algoritmiohjautuvan mainonnan kohdentamisen myymälöissä oleville näytöille sekä mainonnan ohjelmallisen myynnin. Algoritmin hyödyntämät tiedot perustuvat kaupan omaan dataan.

– Yleisöjen tavoittaminen kivijalassa tulee olemaan samanlaista kuin Facebookissa nyt. Uskomme, että tulevaisuudessa vähittäiskauppaa mitataan perinteisen liiketoiminnan ohella myös myymälöiden media-arvolla. Jokaisella myymälällä on luonnollisesti myös arvoa kaupallisena media-ympäristönä ja tämä liiketoimintapotentiaali on usein hyödyntämättä, kertoo Doohlabsin toimitusjohtaja Janne Lohvansuu yrityksen tiedotteessa.

Doohlabsin rahoituskokonaisuus muodostuu yksityisiltä sijoittajilta kerätyistä sijoituksista sekä Business Finlandin tuotekehityslainasta ja ely-keskuksen tuesta.

– Oli hienoa huomata, kuinka näkemyksemme vähittäiskaupan medialiiketoiminnan murroksesta ja kehittämämme uusi teknologia sai vastakaikua useilta eri tahoilta. Kasvurahoituksella viemme teknologiamme globaaliin markkinaan, jossa vähittäiskaupan toimijoiden koko on moninkertainen Pohjoismaihin verrattuna. On aina hienoa olla viemässä suomalaista teknologista edelläkävijyyttä maailmalle.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa