ShopAlike.fi
Ilmiöt

Tutkija uskoo: Tulevaisuuden kauppa tulee olemaan verkkokaupan ja kivijalkakaupan yhdistelmä

25.2.2021 11:00
Toni Rajamäki
Kulutustutkija Terhi-Anna Wilskan mukaan verkkokauppojen kasvu hidastuu tulevaisuudessa.

Tulevaisuuden kauppa on hybridi, jossa yhdistyy verkkokauppa ja kivijalkakauppa, uskoo Jyväskylän yliopiston sosiologian professori ja kulutustutkija Terhi-Anna Wilska. Häntä haastateltiin tuotevertailusivusto ShopAlike.fi:n tutkimukseen liittyen. Tutkimuksen mukaan kuluttajakäyttäytymisessä nähtiin muutoksia vuonna 2020.

Verkkokaupan suosio on kasvanut etenkin koronapandemian takia, mutta Wilska uskoo, että kasvu hidastuu maailman palautuessa normaaliin. Hän sanoo, että tulevaisuudessa nähdään enemmän hybridikauppoja, sillä ihmiset haluavat käydä myös kivijalkakaupoissa.

– Tänä päivänä kivijalkakauppa ja verkkokauppa eivät ole enää eri kauppoja, ja useimmat kaupathan ovat sekä että.

Wilskan mukaan verkkokauppojen merkitys ei vähene, vaikka hybridimalli yleistyy. Siksi kauppojen pitää panostaa jatkossakin verkkokauppojen kehittämiseen ja seurata verkkokaupan kuluttajatrendejä. Wilska sanoo, että tulevaisuudessa verkkokauppojen tärkeimpiin ominaisuuksiin kuuluu muun muassa luotettavuus, sillä verkko-ostamisen löytäneet vanhemmat ikäluokat arvostavat turvallisuutta.

– Verkkokauppojen tulisi olla luotettavia, sillä se on tutkimusten mukaan varsinkin vanhemmissa ikäryhmissä ollut se epäilyttävä asia verkko-ostamisessa. Nimenomaan se, kuinka turvallista esimerkiksi omien maksutietojen antaminen on kaikenlaisten huijausten vuoksi. Näen siksi, että turvallisuuteen panostaminen on erityisen tärkeää.

Muita tärkeitä ominaisuuksia ovat toimitusnopeus ja sivuston toimivuus sekä myös yksilöllinen kohdentaminen.

– Nopeisiin toimituksiin panostaminen sekä sivuston tekninen sujuvuus ovat tärkeitä ja juurikin se, että ostosten tekoa ei ole tehty liian hankalaksi.

– Mitä paremmin asiakkaat kokevat tulleensa kohdelluiksi yksilöinä ja mitä paremmin asiakas muistetaan verkkokaupassa, ilman että tuotekohdentaminen on kuitenkaan liian hyökkäävää, sen parempi verkkokauppa, hän jatkaa.

Wilska myös muistuttaa, että ikääntyneet ihmiset ovat kärsineet taloudellisesti vähiten nykyisestä maailmantilanteesta, joten heillä on myös ostovoimaa.

– Nuoret ovat kärsineet eniten ja heidän taloudellinen tilanteensa tulee myös jatkossakin kärsimään eniten, eli määrällisesti heidän kulutuksensa ei välttämättä kasva verkosta tai muualta ostettaessa. Taloudellisesti vähiten taas ovat kärsineet ikääntyneet ihmiset, jotka varmasti jatkavat ostosten tekoa verkossa myös tulevaisuudessakin.

Lähde: Visual Meta GmbH / ShopAlike.fi:n tiedote

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)