Datapilviyritys Snowflaken Modern Marketing Data Stack -tutkimus kertoo, mitkä datapalvelut ovat tällä hetkellä huudossa. Tutkimuksessa tarkasteltiin lähes 6000 Snowflaken asiakkaan datapalvelujen käyttöä datan integrointiin, muuntamiseen ja aktivointiin.
Tutkimuksen mukaan Snowflaken noin 500 Forbesin Global 2000 -listalla mukana olevasta asiakkaasta 95,2 prosenttia käyttää vähintään yhtä tutkimuksessa mainittua työkalua, ja 71 prosenttia käyttää kolmea tai useampaa työkalua.
– Alansa johtavat yritykset käyttävät laajaa työkaluvalikoimaa ja rakentavat datapilveen moderneja markkinoinnin datapalveluita ottaakseen kaiken irti datavetoisen markkinoinnin potentiaalista, sanoo Snowflaken tuore Suomen-maajohtaja Markus Päivinen tiedotteessa.
Snowflaken raportissa listattiin käytetyimmät palvelut kuudessa eri kategoriassa. Esimerkiksi aktivoinnin ja mittaamisen kategoriassa mainittiin CRM-alusta Hubspot ja television, striimauksen ja digitaalisen median mittaus- ja optimointityökalu Videoamp.
Muita suosituimpia työkaluja ovat muun muassa analytiikkatyökalu Amplitude, dataintegraatioalusta Matillion, liiketoimintatietoa tarjoava Crunchbase ja tekoälyn sekä koneoppimisen työkalu Datarobot. Kaikki suosituimmat työkalut löytyvät tutkimusraportista.