Unsplash/Sharon McCutcheon
Toimistot

Tradenomit tienaavat paremmin myynnin ja viestinnän parissa kuin mainosalalla

29.1.2021 10:15
Toni Rajamäki
Tradenomit-yhteisön tutkimus selvitti muun muassa markkinointialan palkkoja.

Tradenomit-yhteisön laaja jäsentutkimus julkaistiin tällä viikolla. Siinä selviää muun muassa se, millä toimialalla tradenomit tienaavat eniten ja eri koulutusohjelmista valmistuneiden tradenomien palkkaerot. Tutkimuksessa selvitettiin palkkoja myös tehtäväkohtaisesti, joten kysely antaa hyvän kuvan myös markkinointialan tradenomien palkoista.

Kyselyn perusteella voidaan todeta, että markkinointialalle haluavien tradenomien kannattaa hakeutua etenkin B2B-myynnin pariin, jos palkka on tärkein mittari. Myös viestinnän tehtävissä voi saada hyvät tienestit.

B2B-myynnin parissa työskentelevät tradenomit tienaavat keskimäärin 5332 euroa kuukaudessa. Mediaanipalkka on 4500 euroa. Kaikista tradenomien tehtäväluokista ainoastaan yleisjohto ansaitsee keskimäärin enemmän, sillä yleisjohdon keskiansio on 6003 euroa. B2B-myynnissä hyvää palkkaa selittänee muun muassa tulospainotteinen palkkamalli.

B2B-myynnissä pääsee keskimäärin selvästi parempiin ansioihin kuin esimerkiksi markkinoinnin ja mainonnan yleistehtävissä, joissa tradenomien keskiansio on kyselyn mukaan 3549 euroa ja mediaani 3191 euroa. Suunnittelutehtävissä keskiansio nousee 3874 euroon ja mediaani 3600 euroon.

Mainostoimistoissa työskentelevät tradenomit tienaavat keskimäärin 3448 euroa. Kaikki toimialat huomioon ottaen pienempää palkkaa tienataan vain majoitus- ja ravitsemisalalla, tilitoimistoissa, yrityskehitystoiminnan aloilla, koulutusalalla ja kunnissa tai kuntayhtymissä. On kuitenkin huomioitava, että joillakin toimialoilla kyselyyn vastaajia oli selvästi vähemmän kuin toisilla. Esimerkiksi mainostoimistoalalta vastaajia oli 29, kun taas kunnista tai kuntayhtymistä löytyi 121 vastaajaa.

Kyselyn perusteella hyviin ansioihin pääsee myös viestinnän parissa. Muulla informaatio- ja viestintäalalla keskiansio on 4114 euroa ja mediaani 3700 euroa. Tiedottamisen, viestinnän ja pr:n tehtävissä puolestaan tienataan keskimäärin 3962 euroa. Mediaani on 3800 euroa.

Markkinointiin suuntautuneet häviävät palkkavertailussa

Yksi kyselyn mielenkiintoisimmista huomioista on se, että ammattikorkeakoulussa markkinointiin suuntautuneet opiskelijat eivät ole menestyneet työelämän palkkavertailussa. Markkinoinnin koulutusohjelmat ovat myynnin koulutusohjelman alla, ja myynnin ohjelmasta valmistuneet tienaavat keskimäärin 3299 euroa kuukaudessa. Mediaanipalkka on 3073 euroa.

Myynnin koulutusohjelma on kyselyn perusteella huonoin valinta, jos työntekijä etsii mahdollisimman isoa palkkaa. Kaikkien muiden koulutusohjelmien keskiarvo- ja mediaanipalkat ylittivät myynnin palkat.

Koulutusohjelmia vertaillessa on kuitenkin syytä muistaa, että markkinointialalla työskentelee monista eri koulutusohjelmista valmistuneita ammattilaisia.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)