Kotipizzan brändi uudistuu 3. kesäkuuta alkaen. Uudistuksen myötä ketjun verkkokauppa, tuotevalikoima, mainonnan sävy sekä visuaalinen ilme muuttuvat.
Pizzaketjun edellisestä brändiuudistuksesta on aikaa yli kymmenen vuotta. Toimitusjohtaja Heidi Stirkkinen kertoo, että Kotipizza hakee uudistuksella brändilleen nykyistä parempaa positioita ravintola-alalla ja pyrkii tarjoamaan yrittäjilleen lisää työkaluja kilpaillussa markkinassa.
Ravintola-alaan on edellisen brändiuudistuksen jälkeen vaikuttanut voimakkaasti digitalisoituminen ja kuljetusten lisääntyminen. Myös ruokailutottumukset ovat muuttuneet.
– Kotipizzan tilaukset tehdään yhä useammin verkkokaupasta, ruoka halutaan nauttia kotona ja ruokailuajat ovat pirstaloituneet, Stirkkinen tiivistää tiedotteessa.
"Alustojen asiakaskunta on keskimäärin nuorempaa ja keskittynyt suurimpiin kaupunkeihin."
Kuluttajan kannalta suurin tänään tiistaina voimaan astuva muutos koskee verkkokauppaa ja tuotevalikoimaa. Verkkokaupan ulkoasu ja tuotekuvat uudistuvat sekä esimerkiksi aiemmin tekstimuodossa esitetyt täytevalinnat tulevat sivuille kuvien kera.
Kotipizza tiedotti vastikään tuoneensa kuljetuspalvelunsa Wolt-sovellukseen. Yhteistyö on niin kutsutusti self delivery -malli, eli ruokakuljetuksista vastaavat yhä Kotipizzan omat pizzakuskit.
Lue myös: Kotipizza ja Wolt aloittavat yhteistyön
Stirkkinen kuitenkin näkee, että myös omalla verkkokaupalla on yhä paikkansa.
– Verkkokauppamme tavoittaa miltei kaikki suomalaiset pienet paikkakunnat mukaan lukien, kun taas alustojen asiakaskunta on keskimäärin nuorempaa ja keskittynyt suurimpiin kaupunkeihin, Stirkkinen sanoo.
Brändiuudistus näkyy myös logon ja värimaailman muutoksina. Esimerkiksi pizzalaatikoiden ja julisteiden kuvitus muuttuu.
Kuvituksesta vastaa muun muassa Applelle, The New York Timesille, Marimekolle ja Samujille kuvituksia tehnyt Antti Kalevi.
Valikoimaan brändiuudistus vaikuttaa siten, että uudistuksen myötä tuotevalikoima täydentyy esimerkiksi tonnikalan haastajaksi nousseen Pielisen Kalan luonnonkalaa sisältävällä pizzalla.
Menuvalikoimasta poistuvat muun muassa pepperoni-ananas- ja Opera-pizzat, jotka tosin ovat yhä saatavilla tilatessa omavalintaisilla täytteillä.
Tuotevalikoiman uudistamisen perustana ovat muun muassa laajat kuluttajatutkimukset.