Näkökulma

Toimistolokki on paikalla, kun jaossa on ilmaisia konserttilippuja ja tarjolla bisneslounaita – tunnistatko kaikki viisi alalajia?

Jokainen meistä tietää ne tyypit, joille ilmaiset aamiaiset, konserttien VIP-kaulanauhat ja hulppeat kesälahjat ovat tärkeintä bisneksen teossa. Kutsun heitä toimistolokeiksi, kirjoittaa Marica Thorén.
Kuva:
Tommy Leinonen
Toimistolokki on paikalla, kun jaossa on ilmaisia konserttilippuja ja tarjolla bisneslounaita – tunnistatko kaikki viisi alalajia?

Sinä olet maksattanut edustamallani organisaatiolla yhteistyömme aikana kymmeniä aamiaisia ja lukemattomia lounaita. Sinua on kestitty juhlissa, joista monet muut ovat kateellisia. Olet istunut VIP-kaulanauhan kanssa tapahtumissa, joihin ihmiset jonottavat lippuja ja eturivin paikkoja jopa telttaillen monta päivää tapahtumapaikan edessä. Odotat käsi ojossa kesä- ja joulumuistamisia.

Minulla on kumppaneita, joiden kanssa olen tehnyt yhteistyötä satojen tuhansien arvosta ilman, että he ovat koskaan vaatineet muuta kuin asiantuntemukseni. Toiset eivät saa ottaa vastaan edes kahvitarjoilua palaverissa.

Teet tiettäväksi, että kalenterissasi olisi vapaata juuri silloin, kun iso kansainvälinen yhtye on tulossa Suomeen.

Sinä sen sijaan maksatat minulla taas lounaasi. Tiedustelen, onko yhteistyömme jatkumassa, mutta et osaa ottaa siihen kantaa. Teet kuitenkin tiettäväksi, että kalenterissasi olisi vapaata juuri silloin, kun iso kansainvälinen yhtye on tulossa Suomeen. “Sinulla on varmaan lippuja jaossa”, sanot ilman häveliäisyyden häivääkään.

Loppulounaan ajan minun on vaikea kuunnella sinua, sillä sanot mitä tahansa, sanasi muuttuvat päässäni lokin kirkunaksi. Sellainen sinä olet: kuin kauppatorilla jäätelöä tai pullaa kärkkyvä ahne lokki. Etkä ole ainut. 

Kokemukseni mukaan lokkeja on muuallakin kuin Helsingin kauppatorilla. Niitä istuu toimistoissa ympäri kaupunkia, ja sieltä ne lehahtavat paikalle tilaisuuden tullen.

Toimistolokit voidaan jaotella lajityypillisen käyttäytymisensä johdosta viiteen pääkategoriaan:

Kutsulokki

Pysyttelee tavoittamattomissa kaikkina vuorokauden aikoina jokaisessa viestintäkanavassa. Saattaa välillä saada yhteistyökumppanin luulemaan, ettei enää ole olemassakaan. Vastaa kuitenkin aina minuuttien sisällä viestiin, jonka otsikkokentässä on sana kutsu.

Tarjoilulokki

Taitava kääntämään kaikki tapaamisehdotukset ilmaiseksi lounaaksi. Ehdottaa kohtaamispaikaksi tyypillisesti hintavia klassikkopaikkoja tai uusia trendiravintoloita. Tarjoilijat tervehtivät häntä tuttavallisesti joka paikassa.

Somelokki

Hyödyntää häpeilemättä sosiaalisessa mediassa kirkumista, kun huomaa itseään kiinnostavan tilaisuuden. Kilpailuttaa avoimesti yhteistyökumppaneitaan huutelemalla somepäivityksessään halustaan saada lippu johonkin tapahtumaan.

Pesälokki

Ei lähde omalta pesätoimistoltaan mihinkään. Pyytää kumppania tuomaan tullessaan tuliaisia - pyynnöt saattavat olla hyvin tarkkaan määriteltyjä. Suosii tapaamisia kaksi kertaa vuodessa, usein sopivasti ennen joulu- ja kesälomaa. Saattaa udella ennakkoon, mitä saa kesälahjaksi tänä vuonna.

Ekstremelokki

Lajityypillistä käytös, jonka perustelee “se ei ole tyhmä joka pyytää” -lausahduksella. Soittaa virka-ajan ulkopuolella, ja pyytää maksamaan itsensä ja ystävänsä illanvieton laskun hotelli Kämpin terassilla.

Kauppatorille on pystytetty kyltti, joka kieltää lintujen ruokinnan. Milloin kyltti saadaan nousemaan bisnesmaailmaan varmistamaan eettisempi ja reilumpi yhteistyö?

Kohtauksia kohtaamisista -kolumnit kuvaavat markkinoinnin alan ammattilaisten elämää kohtaaminen kerrallaan. Ilman ihmisten välisiä kohtaamisia markkinointibisneksessä ei tapahdu mitään. Siksi kohtaamistapamme ja -taitomme ovat kriittisiä alan kehittymiseksi. Kohtaamisista havaintoja tekee Marica Thorén. Thorén työskentelee MarkkinointiUutisia julkaisevassa MarkkinointiKollektiivissa.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa