Nahel Abdul Hadi / Unsplash
Brändit

Tietojenkalastelijat hyödyntävät tunnettuja brändejä – katso lista jäljitellyimmistä yrityksistä

19.4.2023 11:39
Mikko Perttunen
Walmart nousi listan kärkeen mittavan kampanjan vuoksi.

Tietoturvayhtiö Check Point kertoo tuoreessa brändiväärennysraportissaan, että tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kyberhyökkäyksissä hyödynnettiin maailmanlaajuisesti eniten Walmartin, DHL:n ja Microsoftin mainetta.

Kaikista tietojenkalasteluhyökkäyksistä Walmartia imitoivien osuus oli 16 prosenttia, ja se nousi kärkeen edeltävän kvartaalin 13. sijalta. Nousun syynä oli mittava kampanja, jossa uhreja kehotettiin napsauttamaan haitallista toimitusjärjestelmäaiheista linkkiä.

Teknologia-ala oli eniten jäljitelty toimiala, ja sitä seurasivat kuljetusala ja vähittäiskauppa.

Kun tiedot oli annettu, hyökkääjä varasti ne.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Kyberrikolliset pyrkivät hyödyntämään myös rahoitusalan organisaatioita uhriensa tilitietojen varastamiseksi. Raiffeisen-pankki nousi listalle ensimmäistä kertaa johtuen kalastelukampanjasta, jonka osuus viime vuosineljänneksen tietojenkalasteluhyökkäyksistä oli 3,6 prosenttia. Siinä uhreja kehotettiin napsauttamaan haitallista linkkiä tilin turvallisuuden varmistamiseksi. Kun tiedot oli annettu, hyökkääjä varasti ne.

Useimmin väärennetyt brändit tammi-maaliskuussa 2023

Walmart, mukana 16 %:ssa kaikista tietojenkalasteluhyökkäyksistä maailmanlaajuisesti

DHL 13 %

Microsoft 12 %

LinkedIn 6 %

FedEx 4,9 %

Google 4,8 %

Netflix 4 %

Raiffeisen 3,6 %

PayPal 3,5 %