Kuvat: David Jakob
Brändit

The Met ja Finnish Design Shop yhteistyöhön Helene Schjerfbeckin värein

9.12.2025 12:40
Mikko Perttunen
Yhdysvallat on Finnish Design Shopin toiseksi suurin markkina.

New Yorkin The Metropolitan Museum of Artissa on joulukuussa esillä Helene Schjerfbeckin taideteoksia. Seeing Silence: The Paintings of Helene Schjerfbeck avautui yleisölle 5. joulukuuta ja on esillä huhtikuuhun saakka.

Näyttelyn kunniaksi The Met ja Finnish Design Shop ovat luoneet yhteistyössä Tones of Modernism -kodintuotemalliston. Mukana on huonekaluja ja sisustustuotteita suomalaisilta huippubrändeiltä, ja tuotteet ovat saatavilla yksinoikeudella Finnish Design Shopista.

MAINOS

– Yhteistyö sai alkunsa, kun The Met otti meihin yhteyttä, ja olemme siitä tietysti todella innoissamme, Finnish Design Shopin toimitusjohtaja Noora Tirkkonen sanoo tiedotteessa.

– Helene Schjerfbeck oli suomalaisen modernismin pioneeri. Yhdessä The Metin ja mukaan valittujen brändien kanssa haluamme jatkaa Schjerfbeckin vahvaa perintöä tuomalla hänen teostensa värimaailmaa koteihin, hän jatkaa.

Kokoelmassa on mukana viisi suomalaista designbrändiä: Artek, Hetkinen, Iittala, Lapuan Kankurit ja Nikari. Niitä yhdistää muun muassa vahva muotoiluperintö ja käsityötaito.

Tuotteiden hillitty väripaletti on poimittu Schjerfbeckin rakastetuimmista maalauksista.

– USA on Finnish Design Shopin toiseksi suurin markkina, ja se on kasvanut tasaisesti viime vuosina. Globaalina jälleenmyyjänä Finnish Design Shopilla on alusta, jonka kautta voimme viedä maailmalle suomalaista muotoiluosaamista ja elämäntapaa. Tähän kokoelmaan on valittu kotimaisia brändejä, joilla on kunnianhimoa kasvaa kansainvälisesti, Tirkkonen toteaa.