Tekniikan tohtori Tuukka Ahoniemi toimii työelämäprofessorina Tampereen yliopistossa. Kuva: Jonne Renvall
Myynti

Tampereen yliopiston teollisen myynnin kurssi ylibuukattiin, ja alkuperäisen hankkeen ympärille ollaan nyt rakentamassa osaamis- ja tutkimuskeskusta

10.12.2025 12:57
Mikko Perttunen
Tavoitteena on parantaa teknologia- ja teollisuusyritysten myyntiosaamista.

Tampereen yliopisto alkoi tänä vuonna kouluttaa diplomi-insinöörejä myyntiosaajiksi. Tavoitteena on parantaa teknologia- ja teollisuusyritysten myyntiosaamista ja edistää niiden kansainvälistä kasvua. Investointituotteiden ja teknologiapalveluiden koulutus- ja tutkimuskokonaisuus käynnistyi työelämäprofessuurilla.

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa mukaan rekrytoitiin tekniikan tohtori Tuukka Ahoniemi, joka aloitti työelämäprofessorina johtamisen ja talouden tiedekunnassa, tuotantotalouden yksikössä. Teollisen myynnin perusopetus on jo käynnistynyt yliopistossa.

MAINOS

Lue myös: Tampereen yliopistoon myynnin professuuri elinkeinoelämän rahoituksella

– Opiskelijat arvostavat konkreettisia esimerkkejä, jotka täydentävät akateemista teoriaa ja tuovat myyntityön lähemmäs todellista työelämää. Aihe selvästi kiinnostaa opiskelijoita. Lyhyestä markkinointiajasta ja vapaaehtoisuudesta huolimatta kurssi tuli ylibuukatuksi, Ahoniemi valottaa tiedotteessa.

Ahoniemen mukaan investointituotteiden ja teknologiapalveluiden kaupallistamisessa on kyse ennen kaikkea asiakkaan arvonluonnin lisäämisestä. Teknisesti suuntautuneilla henkilöillä on merkittävä rooli teollisuuden myyntiprosesseissa.

– Usein myynti on ulkoistettu erilliselle myyntiorganisaatiolle, ja tuotekehitys toimii omassa siilossaan ilman jatkuvaa dialogia asiakkaiden kanssa. Silloin joudutaan helposti tilanteeseen, jossa maailman parhaita teknologiaratkaisuja kehitetään oletetun asiakasarvon pohjalta, eikä todellisten ja todennettujen tarpeiden mukaan. Tähän haasteeseen teollisen myynnin taitavat diplomi-insinöörit ovat mielestämme parhaita vastaamaan, johtamisen ja talouden tiedekunnan dekaani, teollisuustalouden professori Marko Seppänen ja Ahoniemi linjaavat.

Poikkeuksellisen laajassa yritysyhteistyössä yritys- ja säätiökumppanit ovat tähän mennessä sitoutuneet lahjoittamaan 1,7 miljoonaa euroa.

Vahvan startin innoittamana alkuperäisen lahjoitusprofessuurin ympärille ollaan nyt rakentamassa kokonaista Teollisen myynnin osaamis- ja tutkimuskeskusta.

Työelämäprofessorin ympärille perustetaan tutkimusryhmä, joka keskittyy tuottamaan ajankohtaista tutkimustietoa modernista teollisesta myynnistä yhteisten yrityshankkeiden kautta. Työelämäprofessorin työpariksi rekrytoidaan teolliseen myyntiin keskittyvä tenure track -professori, ja haku avautuu lähiaikoina.

– Saimme projektiin niin vahvan tuen ja sidosryhmäverkoston yrityskumppaneista, että nopea startti oli mahdollista. Yritysyhteistyötä hyödynnetään suoraan opetuksessa vierailuluentojen, oikeiden yritystapausten ja opinnäytetöiden muodossa, Seppänen kertoo.

Lue myös: Heikko tunnettuus jarruttaa suomalaisyritysten kasvua - Markkinointi-investointien taso siitä huolimatta "katastrofaalisen matala", sanoo asiantuntija