Unsplash/Duy Hoang
Brändit

Tekstiili- ja muotialan yrityksillä on halukkuutta investoida kansainväliseen markkinointiin

15.3.2021 9:40
Toni Rajamäki
Alan yrityksistä 22 prosenttia uskoo liiketoimintansa laajenevan tulevien kuukausien aikana.

Koronaviruspandemia koettelee edelleen monien alojen yrityksiä. Yksi näistä aloista on tekstiili- ja muotiala, mutta hankalasta tilanteesta huolimatta alan yrityksillä löytyy investointihalukkuutta, kertoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n kysely.

Tuloksista selviää, että 90 prosenttia yrityksistä suunnittelee investointeja seuraavan 3–5 vuoden aikana. Eniten aiotaan investoida kansainväliseen myyntiin ja markkinointiin sekä tuotantoon.

– Juuri nyt on oikea hetki laittaa liikkeelle investointeja, jotka tuovat kaivattua taloudellista aktiivisuutta ja samalla edistävät digitalisaatiota, hiilineutraalisuutta ja kiertotaloutta. Valtion tulisi varautua omassa budjettikehyksessään sekä EU:n elpymisvarojen, Business Finlandin, Ely-keskusten ja Tesin resurssien kohdentamisessa siihen, että pystymme luomaan Suomeen uutta korkean jalostusarvon liiketoimintaa myös tekstiili- ja muotialalla, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski liiton tiedotteessa.

Yritykset toivovat saavansa rahaa investointeihin valtion tuista, avustuksista, takauksista ja sijoituksista.

Tällä hetkellä tekstiili- ja muotialan yritysten tilanteet vaihtelevat suuresti. Yrityksistä 22 prosenttia uskoo liiketoimintansa kasvavan seuraavan kolmen kuukauden aikana, ja 49 prosenttia sanoo toimintansa pysyvän nykyisellään. Viisi prosenttia yrityksistä kertoo olevansa vaarassa ajautua konkurssiin, ja 22 prosenttia uskoo liiketoimintansa supistuvan.

– Meillä on yrityksiä, jotka ovat löytäneet kuluneen vuoden aikana uutta liiketoimintaa ja kasvua, ja samaan aikaan osa yrityksistä kohtaa vakavia vaikeuksia. Nämä yritykset tarvitsevat kustannustukea parannetuin ehdoin päästäkseen vaikeimman yli, Niinikoski päättää.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)