Kuvaaja:
Wolfcom Oy:n tiedote
Brändit

Teemu Pukki syrjäyttää pikkupojan ikonisessa näkkäripaketissa – Dream Team -kampanjalla halutaan vaikuttaa lasten liikkumiseen

1.2.2021 10:00
Toni Rajamäki
Jalkapalloilija Teemu Pukin naama koristaa jatkossa Koulunäkki-pakettia.

Suomen jalkapallomaajoukkueen tähtipelaaja Teemu Pukki on solminut yhteistyösopimuksen Koulunäkin kanssa, tiedottaa viestintä ja PR-toimisto Wolfcom Oy. Pukin ja näkkileipää valmistavan Lantmännen Cerealia Oy:n sopimus on kolmevuotinen. Yhteistyön myötä Pukki tulee korvaamaan pikkupojan ikonisessa Koulunäkki-paketissa.

Dream Team -nimisen kampanjan tavoitteena on saada suomalaiset lapset liikkumaan. Tilastojen valossa lapset liikkuvat entistä vähemmän, ja koronapandemia on huonontanut tilannetta entisestään. Muun muassa kasvanut ruutuaika on vienyt tilaa pihaleikeiltä ja liikunnalta.

– Tiedän, mikä esikuvien merkitys on nuorille ja olen erittäni ylpeä, jos voin jollain tapaa kannustaa lapsia liikkumaan. Vuoden 1998 MM-kisat Ranskassa tekivät minusta futispojan, jolle brasilialainen Ronaldo oli isoin esikuva. Hänen kikkojaan ja upeita maaleja matkittiin aina kisapelien välissä pihalla. Myös Jari Litmasen merkitys idolina on ollut suuri. Toivon, että pystyisin nyt itse antamaan saamastani inspiraatiosta jotain takaisin, Pukki selvittää kampanjan taustoja tiedotteessa.

– Ammattilaisina teemme työtämme toki ensisijaisesti itsellemme, joukkueellemme ja maallemme. Meillä on myös tärkeä vastuu, sillä teemme tätä myös lapsille ja nuorille, jotka meitä seuraavat. Heille esikuvat synnyttävät parhaimmillaan palon tehdä perässä.

Pukki jakaa vinkkejä

Kampanjan keskiössä on Dream Team -applikaatio, jonka voi ladata älypuhelimiin. Applikaatioon tai kampanjan verkkosivulle voi raportoida päivittäisistä urheilusuorituksista. Niiden avulla voi myös seurata ravinnon saantia. Pukki jakaa alustoilla omia vinkkejään liikkumiseen ja pihaleikkeihin.

– Taka- ja etupihat olivat urani startin kannalta tärkeimpiä pelikenttiä. Sieltä se lähti hippaa ja kirkonrottaa hiki hatussa leikkien ja futista pelaten. Sisarusten kanssa kisasimme pienestä pitäen aivan kaikessa, ja äitimme huolehti, että meillä oli energiaa touhuta. Riittävän energiansaannin merkityksen muistan hyvin, sillä pikkupoikana jaksoin hyvillä välipaloilla vetää kolme-neljä peliä päivässä. Nykyään keho vaatii jo palautumista, mutta sekin sujuu paremmin, kun ravintopuoli on kunnossa.

Pukki haluaa korostaa myös vanhempien roolia, sillä heidän esimerkkinsä on tärkeää.

– Itselleni tärkeimmät idolit ovat olleet omat vanhempani, jotka paitsi kannustivat oman esimerkkinsä avulla ylläpitämään jatkuvaa liikettä, olivat harrastuksistani myös aidon kiinnostuneita. Kun vanhemmat liikkuvat ja myös syövät terveellisesti, lapset seuraavat kyllä perässä. Vanhempien teot lasten liikuttamiseksi ovat pitkässä juoksussa elintärkeitä. Heikko kestävyyskunto häiritsee paitsi koulussa jaksamista ja keskittymistä myös aiheuttaa pitkällä aikajänteellä huonompaa työkykyä ja altistaa sairauksille. Vanhempien vastuulla on myös varmistaa, että lapset syövät aamu- ja välipalan, muistuttaa Englannissa Norwich Cityssa pelaava maalitykki.

Heikko kestävyyskunto häiritsee paitsi koulussa jaksamista ja keskittymistä myös aiheuttaa pitkällä aikajänteellä huonompaa työkykyä ja altistaa sairauksille

Pukki oli luonnollinen valinta kampanjan keulakuvaksi, sillä Koulunäkit valmistetaan Pukin kotikaupungissa, Kotkassa.

– Teemu Pukki on Koulunäkkipaketin legendaarisen poikahahmon ilmetty ruumiillistuma, jonka naama ei ole koskaan näkkärillä. Aina positiivinen Teemu onkin paras kumppani muistuttamaan liikunnan tärkeydestä erityisesti nyt, kun koronapandemia yrittää pysäyttää lastenkin liikkumisen.  Lasten ja nuorten liikkuminen on pandemian aikana vähentynyt merkittävästi koulun ja harrastusten sulkujen myötä, mutta pihat ovat kuitenkin aina avoinna. Vapaa-ajan leikit ja liikunta kuuluvatkin lasten oikeuksiin, sanoo Lantmännen Cerealia Oy:n Brand & Portfolio Manager Emilia Taxell.

Kampanjan suunnittelusta vastasivat mainostoimisto Ryhmä Creative, mediatoimisto Toinen sekä viestintä- ja PR-toimisto Wolfcom. Pakkaussuunnittelun teki Kuudes Kerros Helsinki.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)